Wizzard 220 nya motorer, DJI Air Unit del 1

Wizzard 220 nya motorer, DJI Air Unit del 1

Dags för en uppgradering av min Eachine Wizzard 220.

Den här drönaren köpte jag för några år sedan som en RTF modell, det enda som behövdes var en mottagare och såklart en radio. En sjysst nybörjarmodell av enklare slag. Hårdvaran bestod då av ett enklare SP-racing F3-kort, 20A fartreglage, en enkel analog kamera med en 25mW sändare. Ett 3S-batteri var vad den klarade utan att bränna fartreglage och motorer.

Nu är tiden inne för en uppgradering med nya prylar!

  1. Motorer: iFlight Xing 2208 2450kv
  2. Flightcontroller: Diatone Mamba F405 DJI
  3. Fartreglage: Diatone MAMBA F50 PRO
  4. Kamera: DJI FPV
  5. Batteri: 4S 1550mAh

För att få plats med DJIs air unit kommer ramen behöva göras om lite. Den är lite för bred för att få plats mellan stagen så tanken är att rita nya stag som även kommer fungera som hållare för DJI Air Unit. Med en förlängd bakkropp kommer även övre plattan bytas ut till en anpassad variant som även den kommer ritas och printas ut. Ett nytt fäste för kameran kommer också behövas. Inte helt klar med den designen ännu men den kommer vara vinklingsbar upp till 70º.

Armattan Marmotte racer-drönare med DJI airunit

Armattan Marmotte racer-drönare med DJI airunit

Nu är den klar, det tog ett tag men oj va den flyger bra! Armattan Marmotte för DJI airunit. De olika komponenterna har jag skrivit om innan men detta sitter i:

  1. Flightcontroller: Diatone Mamba 405DJI
  2. Fartreglage: Diatone Mamba F50PRO 50A
  3. Motorer: Cyber Xing 2207,5 2555KV
  4. Mottagare: Spektrum 4651t
  5. Video: DJI fpv

Ramen är ordentligt stark i massiv kolfiber och kameraburen är gjord i titan. Modellen är ganska trång och då jag inte kör med DJIs sändare fick jag inte plats med mottagaren inuti utan printade en liten hållare som sitter längst bak, bakom batteriet. Några extra detaljer är printade motorskydd samt en printad hållare för buzzern. Kör med 4S 1550mAh batterier och det räcker gott och väl!

Wizzard 220 nya motorer, DJI Air Unit del 2

Wizzard 220 nya motorer, DJI Air Unit del 2

Sådär! Då var det klart :)

Uppgraderingen blev riktigt lyckad! Flyger hur bra som helst och är riktigt kul att flyga. Bara att byta från 3S till 4S gör väldigt mycket. De nya motorerna låter trevligare och bilden i DJIs system är i en klass för sig. En ny sak till är att mottagaren bytts ut till en Spekrum 4651t med telemetri så nu kan den skicka info till radion om te.x signalstyrkan vilken kan vara trevligt när man flyger en bit bort.

De bakre stagen printades med inkapslade muttrar så de sitter ordentligt, antennhållaren för DJIs antenner printades i flex så att de är lite mer hållbara vid "eventuella" krascher ;)

Har haft lite problem med radions räckvidd när mottagaren suttit inuti och antennerna pekat snett bakåt, tror att de hamnar i skugga av kolfiber-ramen lite för ofta. För att råda bot på det konstruerades den övre plattan med en hållare där bak samt en tillhörande liten specialanpassad låda för radiomottagaren. Det käcka med detta är att mottagaren enkelt kan tas av när drönaren skall packas ner i transportväskan vilket gör att det får plats två drönare :)

Flight controller till racerdrönare

Flight controller till racerdrönare

Valet av flight controller till sin drönare kan var svår med alla varianter som finns på marknaden. Det finns inte så mycket rätt eller fel utan den skall passa applikationen man bygger helt enkelt. Man behöver veta sitt behov innan man skaffar sig en.

Det finns några olika storlekar men standar är med fästhål 30,5X30,5mm som passer det flesta ramar. Skall man bygga en drönare med return-to-home funktion behöver flightcontrollern ha kompass och barometer. Detta går att lägga till externt men lika bra att köpa en som har allt man behöver från början så slipper man extra vikt. Just för return-to-home behövs även en GPS och den är alltid extern och kopplas in till flight controllern via en av UART-kontakterna.

I detta fall var jag ute efter en flight controller till min Armattan Marmotte som skall bli en FPV-racerdrönare och då behövs varken kompass eller barometer. Däremot är det najs om den kan kopplas direkt till DJIs air unit utan att jag skall behöva löda en massa och då hittade jag denna flight controller från Diatone Inovations: MAMBA 405DJI

Den har alla nödvändiga funktioner och lite därtill. Denna variant såldes även som ett stack med PDB (power distribution bord) och ESC (electric speed controller) i ett. Fartreglagen (ESC) är på 50A vardera och kommer räcka väl till mina motorer.

Jag kommer inte använda DJIs radiosystem så DJIs airunit kommer bara agera sändare för digitalvideo och info från flight controllern till DJI FPV googles.

DJI AirUnit för digital FPV, racerdrönare

DJI AirUnit för digital FPV, racerdrönare

DJI släppte sitt digitala FPV-system tidigare i år och nu har det kommit på plats i min Armattan Marmotte. Har installerat hela systemet i den övre plattan för att enkelt kunna komma åt det.

Vad är då grejen med det här systemet? Jo,... det är digitalt! Länge har FPV-flygandet dragits med den dåliga kvalitén som den analoga sändaren ger. Mycket brus och störningar i bilden och dålig räckvidd. Detta systemet lovar fin bild i 720p med upp till 120fps och en överföring på >28ms. Har bara testat inomhus ännu och det ser mycket lovande ut.

Systemet består av:

  • Kamera med en 2,1mm lins som spelar in i 1080p/60fps
  • Airunit som agerar flightcontroller och sändare för den digitala videoöverföringen
  • Två antenner MMCX elbow

Finns det några nackdelar jämfört med de analoga systemen då? Ja, priset... för att kunna använda ovanstående grejer behöver man även köpa DJIs googles. Allt säljs i paket i olika former då man även kan välja att köra med DJIs radiosystem. Priset, i mitt fall utan radio, landade på drygt 7000:- Ett analogt system kan man få tag på för några hundralappar.

DJI FPV googles, bäst på marknaden

DJI FPV googles, bäst på marknaden

Detta headset tillhör DJIs digitala FPV system. Kvalitén är riktigt bra och det känns att de är ett par påkostade ögon. Med fyra antenner som sitter vinklade ifrån varandra lovas upp till 4km räckvidd. Längre än vad min radio klarar så det gäller att inte flyga för långt! I ögonen sitter en skärm på 1440x810 pixlar med en uppdateringsfrekvens på 120Hz.

Detta headset är i en helt annan klass än de analoga systemen som hittills varit det enda som funnits på marknaden. Har svårt att se att konkurrenterna kommer hålla fast vid den gamla tekniken då kvalitetsskillnaden på videoöverföringen helt enkelt är för stor. Bilden är nåja, kanske inte knivskarp men förvånansvärd bra, det handlar ju ändå om livestreamad video från ett flygtyg i hög hastighet! Pixligheten dyker upp lite då och då men jämfört med ett analogt system där bilden försvinner så fort man rundar ett träd är detta rena drömmen.

Vikten är 420g och de känns väldigt lätta när man har dem på sig. Detta mycket för att DJI inte gjort plats för några batterier. Det som medföljer är en lång sladd med XT60 kontakt förberedd att pluggas in i ett extern batteri. Detta ingår dock inte i det redan väl tilltagna priset utan måste köpas separat. Headsetet tar allt mellan 7,4-17,6V så 2-4S Lipo funkar bra. Kommer köra på ett 3S 5200mAh som jag har liggandes.

DJI har en drönare för alla

DJI har en drönare för alla

DJI är enligt mig det företag som kommit längst när det kommer till drönare både för kommersiellt samt för privat bruk.

I kategorin för privat bruk finner vi Mavicfamiljen med 5 medlemmar, Phantom pro 4 v2 och Spark.

Här följer lite kort info om de olika drönarna:

Mavic 2 är den som har bäst kamera i Mavicfamiljen, en 4K 20MP Hasselblad med en "stor" 1 inch CMOS sensor samt en reglerbart bländarvärde från F/2.8-F11, ISO 100-6400, elektronisk slutare 8-1/8000sek. En helt fantastisk kamera med andra ord. Sensorer för att undvika objekt finns åt alla håll. Vikt: 907g Flygtid: Ca 31 min

Pris: Ca 16000:-

Mavic 2 finns även i en variant med en zoombar kamera. Det är dock inte en Hasselblad utan en mindre 4K 12MP variant med en 1/2.3 inch sensor och reglerbart bländarvärde F/2.8-F/3.8, ISO 100-3200, elektronisk slutare 1-1/8000sek. Fördelen med denna variant är att man kan få coola effekter med hjälp av zoomfunktionen. Sensorer för att undvika objekt finns åt alla håll. Vikt: 905g Flygtid: Ca 31 min

Pris: Ca 13200:-

Mavic pro platinum har en 4K 12,35MP kamera som även den har en 1/2.3 inch sensor men som saknar zoomfunktion och som har fast bländarvärde på F/2.2, ISO 100-3200, elektronisk slutare 8-1/8000sek. Sensorer för att undvika objekt finns bara i fronten. Vikt: 634g Flygtid: Ca 30 min

Pris: Ca 12000:-

Mavic Air har en 4k 12 MP kamera med en 1/2.3 inch sensor med fast bländarvärde F/2.8, ISO 100-3200, elektronisk slutare 8-1/8000sek. Sensorer för att undvika objekt både fram och bak. Vikt: 430g Flygtid: Ca 20 min

Pris: Ca 7800:-

Mavic mini har även den en 12 MP kamera med en 1/2.3 inch sensor med fast bländarvärde F/2.8, ISO 100-3200, elektronisk slutare 4-1/8000sek men kan dock "bara" filma i 2.7K. Denna drönare har endast sensorer som känner av nedåt och saknar därmed förmågan att själv stanna om något skulle komma i vägen. Vikt: 249g Flygtid: Ca 30 min

Pris: Ca 4500:-

Alla Ovanstående är ihopfällbara och tar på så sätt minimalt med utrymme i packningen.

Det var alla drönare i Mavicfamiljen.

Sen har vi Phantom och Spark som befinner sig i var sin ände av spektrumet.

Phantom 4 pro V2 har en 20MP kamera med en 1 inch sensor, variabel bländare F/2.8-F/11, ISO 100-6400. Den har även en mekanisk slutare 8-1/2000sek samt en elektronsik slutare 8-1/8000sek. Kameran kan filma i 4K/60fps vilken ingen av de andra drönarna kan så detta är den mest avancerade av drönarna för privat bruk. Sensorer för att undvika objekt finns åt alla håll. Drönaren är inte ihopfällbar och tar därmed mer plats. Vikt: 1375g Flygtid: Ca 30 min

Pris: Ca 20 000:-

Spark har en 12 MP kamera med 1/2.3 inch sensor, fast bländare F/2.6, ISO 100-3200, elektronisk slutare 2-1/8000sek. Den största skillnaden mellan gimbalerna som sitter på denna jämfört med de andra drönarna är att denna endast har en tvåaxlig gimbal. Den saknar förmågan att parera i sidled vilket gör att denna drönare inte tar riktigt lika stabil video som de andra. Den har även ett litet annorlunda sensorsytem för att undvika objekt vilket gör att det fungerar bäst på väldigt när håll såsom när man flyger inomhus. Även om denna drönare är liten så går den inte att fälla ihop vilket gör att den tar nästan lika mycket plats i packningen som en Mavic 2. Vikt: 300g Flygtid: Ca 15min

Pris: Ca 4500:-

När det kommer till de kommersiella drönarna för professionella filmningar samt för övervakning och jordbruk finns flera varianter.

Ispire 2 går att bestycka med olika sorters kamerasystem. Vikten utan kamera och gimbal är 3440g och med en maximal flygvikt på 4250g har man utrymme för ett kamerasystem som väger 810g. Denna drönare fäller upp landningsstället vilket gör att kameragimbalen kan snurra 360 grader utan att få med själva drönaren vilket underlättar när man filmar.

Denna drönare kostar ca 34 000:- utan gimbal och kamera. Beroende på vilken kamera man väljer landar priset på 110 000-300 000:-

Dji:s Agras T16 och MG 1-P series är helt och hållet för industrianvändning för såväl film, jordbruk,bygg och anläggning m.m. Priset på ett sådant system går inte att säga då det helt beror på vilken sorts utrustning man bestyckar dem med.

Photo by Mitch Nielsen on Unsplash

Racerdrone för nybörjare

Racerdrone för nybörjare

Köpte mig en Eachine wizard x220 för att börja köra lite drönare på ”riktigt”. Den stora skillnaden mellan att flyga en racerdrönare och en drönare från t.ex DJI är att du bestämmer själv vilka begränsningar den skall ha genom programmering av flightconrollern. En Mavic från te.x DJI, den kan du inte flyga upp och ner. Den kommer tillbaka av sig själv om du skulle förlora kontakten. Den lutar aldrig mer än ett visst antal grader hur mycket du än drar i spakarna. Den undviker till och med objekt som är i vägen. Det gör INTE en racerdrönare, den flyger dit du styr den, punkt. Ofta rakt ner i backen. Det krävs en hel del träning för att bemästra konsten att styra en sådan här manick. Det finns som tur är en hel del olika simulatorer att ladda ner och öva på. Det rekommenderas starkt. Sedan är det väldigt bra att läsa på en hel del innan. Man kommer behöva lära sig programmet Betaflight eller Cleanflight för att programmera sin flightcontroller. Själv kollade jag mycket på youtubern Joshua Bardwell: https://www.youtube.com/user/loraan Han har filmer om det mesta gällande drönare, mycket lärorikt.

Motorer till racerdrönare

Motorer till racerdrönare

Valet av motorer till min Armattan blev en ny kvalitetsmotor från iFlight framtagen i samarbete med Patrick Xing, en teknikingenjör och drönarfantast. Cyber Xing 2207,5 2555KV, en dyr top-of-the-line motor som lovar bästa prestandan mellan effekt och vikt. Kraftigare precisionskullager, högre statorvolym och 4mm motoraxel i titan är detaljer som skiljer sig från billigare varianter.

Motorerna kommer i en trevlig liten låda väl ompackade av mjukt skum, lite onödigt med tanke på vad motorerna kommer utsättas för lite längre fram.... :)

I vissa fall säljs drönarmotorer med vänster eller högergängad propelleraxel för att motsvara motorns driftriktning men dessa motorer finns bara med högergängor. Viktigt att man använder sig av låsmuttrar på propellrarna så att de inte flyger av.

DJI FPV drone

DJI FPV drone

Ojojoj! Nu blir det åka av! DJI har överträffat sig själva och släppt en drönare med habegär som heter duga!

När de släppte sina fristående FPV-prylar (googles version 1 tillsammans med air-uniten och kameran) var det en gamechanger för FPV flygandet. Det krävdes dock fortfarande att man byggde sin egen drönare för att sedan installera dessa prylar.

Med denna produkt får man allt färdigt från start. Förutom att allt är färdigt så slipper man programmeringsdelen också. Det finns flera så kallade flightmodes så för nybörjaren är den mer eller mindre lika lättflugen som någon av deras tidigare drönare. I det mest avancerade läget har du som pilot full kontroll och kan flyga precis så som du själv vill. En cool funktion är att du med en enkel knapptryckning kan få drönaren att utföra en emergency brake. Skulle du börja tappa kontrollen så gör denna funktion att drönaren stannar på stället och automatiskt övergår till stabilt flygläge. Skulle du då vara så skakig att du bara vill avsluta flygpasset kan drönaren ta sig tillbaka till startplatsen och utföra en automatisk landning helt utan input från piloten.

Några hightlights som är sällsynta bland hemmabyggda racerdrönare:

  1. Flygtid på upp mot 20 minuter
  2. Active avodiance control (fungerar inte i alla flightmodes)
  3. GPS
  4. RTH (return to home)
  5. Emergency brake
  6. 140km/h top speed
  7. Räckvidd, upp till 10km!!!!!!
  8. Film 4K, 50/60fps, FHD, 50,60,100,120fps

Det dröjer nog inte läge förrän det trycks på beställningsknappen än en gång!

Nytt drönarprojekt, Armattan Marmotte anpassad för DJIs digitala FPV-system

Nytt drönarprojekt, Armattan Marmotte anpassad för DJIs digitala FPV-system

Då har hemsestern börjat och ett nytt drönarprojekt satt igång. Denna gången blir det en Armattan Marmotte förbered för att kunna flygas med DJIs digitala FPV-system.

Skillnaden mellan en vanlig Marmotteram och den anpassat för DJIs system är att kameraburen är omgjord så att inte propellrarna syns i bild, överplattan har hål för antennerna på rätt ställen och det bakre utrymmet bakom distanserna är måttanpassat för DJIs airunit.

Armattan Marmotte ligger i det övre prissegmentet och är väldigt välgjord.

Bottenplattan som är gjord av kolfiber kommer i ett stycke och kameraburen är gjord i titan.

Specifikationer

  • Ramvikt ca 115g
  • Mått, motor till motor 236mm
  • Bottenplattans stjocklek 4mm
  • Delar: Kolfiberram, titanbur, aluminiumdistanser, stålskruvar
  • Moneringsmått motor 22mm
  • Stack-höjd 20mm

Rekommenderad övrig hårdvara

  • Motorer 2306
  • ESC 30A
  • Propellerstorlek upp till 5,5"
  • Lipo: 4-5s/1500mAh

Ramen köpte jag här

« Till start