Tesla cybertruck i miniformat

Tesla cybertruck i miniformat

Drönarbyggandet har legat på is ett tag i väntan på Caddx nya kameraprodukter. Funderar på att bygga en liten rackare i 2,5-3” storlek. Kanske blir till vintern! 3-D skrivaren har fått jobba lite under tiden med diverse småprojekt. Senast blev det en modell av Teslas omtalade cybertruck som blev en present till kusinbarnet. Jag hittade en modell på thingiverse som även fanns i redigerbart filformat för fusion 360. Ritade om en hel del för att få den mer praktisk som leksak. Fungerade, kullagrade hjul, förbättrad passform, bättre funktionalitet på bakluckan och jalusi.

Hjulen gjordes om så att fälg och däck separerades till två olika objekt. Köpte ett nytt extremt flexibelt filament som jag printade däcken med. Resultatet blev väldigt bra med riktig gummikänsla. Provade att printa dem i PLA från början, men att köra med mönstrade hårda däck på ett hårt golv var inte trevligt för öronen. Med däcken printade i mjukt material blev ljudet näst intill obefintligt! Lek på bara! 🙂

Prusa mk3 3d-printer

Prusa mk3 3d-printer

När man håller på med en hobby som rc-flyg (modellflyg och racerdrönare i mitt fall) eller någon annat lite pyssligt är de väldigt behändigt med en 3-d skrivare som kan skriva ut reservdelar när det behövs, och det kommer att behövas reservdelar! I alla fall om man håller på med racerdrones. Fick en Prusa mk3 av min sambo för ett par år sedan och den har inte stått och dammat precis. Har skrivit ut en drös med tillbehör till min mavic såsom förlängda landningsfötter, solskydd för kameran, batterihållare m.m. Byggde en drönare helt från scratch med kamera och gps. Nästan alla fästen till all teknik är 3-printad. På bilden är det egentligen bara armarna man ser som inte är printade utan utskurna ur kolfiberark.

Ja, en 3-d printer är någon jag verkligen kan rekommendera! Även om man inte håller på med någon hobby så är det väldigt behändigt att kunna skriva ut saker till hemmet. Jag använder nästan uteslutande PLA-filament till mina utskrifter då det räcker gott för det jag gör. Det finns en hel uppsjö av olika filament för olika användningsområden men PLA-räcker gott för en nybörjare. Det finns en del sidor med färdiga produkter t.ex www.thingiverse.com men roligast är ju att rita själv. Använder sketchup för det är den programmet jag kan men hade gärna använd något mer avancerat om jag kunnat. Många andra använder sig av fusion 360 som är mycket mer användbart om man är duktig på det.

Lödfläkt för små jobb

Lödfläkt för små jobb

När man bygger drönare blir det en hel del lödning. Motorer, batterikablar, mottagare, led-lister m.m skall lödas fast i flightcontrollern.

Efter några drönarbyggen blev det lite jobbigt att hela tiden få den inte helt hälsosamma röken rakt upp i näsan. Hade en gammal chassifläkt samt en 12V-transformator liggandes så de fick bli utgångspunkten för en liten fläktanordning som suger bort röken från lödbordet.

Ritade först upp modellen i Fusion 360 och printade sedan ut alla delar och satte ihop :) Ingen mer irriterande rök!

JAS av golvisolering

JAS av golvisolering

Balsasträ har länge varit det materialet man har använt sig av för att bygga modeller, särskilt flygande sådana då materialet är både lätt och förhållandevis starkt. På senare år har man dock börjat använda sig av andra cellplastbaserade material. Ett billigt sätt att komma undan är att köpa golvisolering! Detta material är väldigt medgörligt och går att limma, slipa och forma, i många fall mycket lättare än balsaträ. Hittade en ritning på en JAS som jag ritade om så att den passade att bygga en flygande modell av. Detta blev slutresultatet. Det sitter en eldriven 40mm fläkt i som drivs av ett 2-cells lipobatteri. Installerade även ett gyro som känner av rörelser i höjdplanet (tväraxeln). Med detta gyro kunde jag låta tyngdpunkten ligga lite bakom vad som annars hade varit tvunget. Detta medförde att modellen går att svänga på en "femöring". Ostabil som attan och näst intill omöjlig att flyga när gyrot är avstängt men hyfsat stabil med gyrot påslaget. Kul kul! :)

3-D printad spinner

3-D printad spinner

Idag fick min Prusa jobba lite igen. En liten micromodell som blivit liggandes fick en ny spinner. Helt vanligt PLA utskrivet med standardinställningar och 0,2mm lagerhöjd. Har haft en hel del olika märken av PLA men har fastnat för add:north filament som jag tycker funkar väldigt bra.

Jag fick rita lite och modellen blev lite snyggare :) Varför en spinner då? Jo såklart för att minska luftmotståndet och för att få ett jämnare luftflöde ut mot propellerbladen. Ingen racermodell dock, ration mellan vikt och drag är ca 1:1 när batteriet är fullt. Kör ett 2S 200mah så det är ett litet ett. Motor, mottagare och servon är av samma typ som sitter i E-flights micromodeller (Spektrums grejer). Modellen har ett vingspann på 535mm, vingyta på 5,5 dm2 och en vikt på 75g. Detta ger en vingbelastning på 13,6g/dm2.... att jämföra med en boeing 747 som kan ha en vingbelastning på... 74kg/dm2!

Iflight titan DC5 FPV-ram

Iflight titan DC5 FPV-ram

Äntligen lite bättre flygväder! Har inte blivit något FPV-flygande alls under vinterhalvåret utan bara några få vinterflygningar med Mavicen så nu när det blev ett par dagar med sol blev det premiärflygning.

En budgetvariant med iflights DC5 ram har blivit till. En ram som efter första dagens erfarenheter inte rekommenderas till nybörjare då den är i klenaste laget. En inte allt för hård krasch resulterade i en bruten arm,.. på drönaren alltså. Som tur är så har man ju lite självinsikt och beställde redan från början lite reservdelar så nu är det bara hem och byta. En härlig dag i solen blev det i alla fall och vi kunde konstatera att våran solcellsladdninganläggning även fungerar denna säsong 🙂

Stabilisera din drönarfilm

Stabilisera din drönarfilm

Att bygga en egen drönare från scratch är kul men kräver en hel del finurligheter för att fungera bra. Dagens drönare är så bra att det egentligen inte finns någon anledning att försöka sig på att bygga en själv men det är ju så kul! Ett måste om man vill filma från en drönare i rörelse är att stabilisera kameran. Enklast är att fästa kameran i en 3-axlig gimbal.

Har man som jag en 3-d printer blir det genast mycket enklare om man vill konstruera en själv. I detta fallet hade jag en GoPro Session som jag tänkte använda och printade en anpassad hållare.

Gimbalen är av enklare modell och har fästs mellan landningsställen under drönaren. Gimbalen fungerar genom att man fäster ett 3-axligt gyro på den delen som kameran sitter. Gyrot skickar signaler till programvaran på gimbalens kort om sin position som i sin tur skickar signaler till de tre motorerna som ser till att hålla gyrot i samma position hela tiden oavsett hur själva infästningen rör sig.

När drönaren lutar åt något håll kompenserar motorerna i gimbalen så att kameran hela tiden håller sig stabil oavsätt flygläge.

Resultatet blir en jämn och fin video.

Minidrönare

Minidrönare

För skojs skull ritade jag ihop en liten minidrönare i sketchup och printade ut. Men en liten flightcontoller, microcamera och mottagare kan jag flyga runt i hemmet FPV (First Person View). Skitsköj! Använder mig av fatsharks glasögon för FPV och är helnöjd med dem.

Racerdrone för nybörjare

Racerdrone för nybörjare

Köpte mig en Eachine wizard x220 för att börja köra lite drönare på ”riktigt”. Den stora skillnaden mellan att flyga en racerdrönare och en drönare från t.ex DJI är att du bestämmer själv vilka begränsningar den skall ha genom programmering av flightconrollern. En Mavic från te.x DJI, den kan du inte flyga upp och ner. Den kommer tillbaka av sig själv om du skulle förlora kontakten. Den lutar aldrig mer än ett visst antal grader hur mycket du än drar i spakarna. Den undviker till och med objekt som är i vägen. Det gör INTE en racerdrönare, den flyger dit du styr den, punkt. Ofta rakt ner i backen. Det krävs en hel del träning för att bemästra konsten att styra en sådan här manick. Det finns som tur är en hel del olika simulatorer att ladda ner och öva på. Det rekommenderas starkt. Sedan är det väldigt bra att läsa på en hel del innan. Man kommer behöva lära sig programmet Betaflight eller Cleanflight för att programmera sin flightcontroller. Själv kollade jag mycket på youtubern Joshua Bardwell: https://www.youtube.com/user/loraan Han har filmer om det mesta gällande drönare, mycket lärorikt.

Wizzard 220 nya motorer, DJI Air Unit del 1

Wizzard 220 nya motorer, DJI Air Unit del 1

Dags för en uppgradering av min Eachine Wizzard 220.

Den här drönaren köpte jag för några år sedan som en RTF modell, det enda som behövdes var en mottagare och såklart en radio. En sjysst nybörjarmodell av enklare slag. Hårdvaran bestod då av ett enklare SP-racing F3-kort, 20A fartreglage, en enkel analog kamera med en 25mW sändare. Ett 3S-batteri var vad den klarade utan att bränna fartreglage och motorer.

Nu är tiden inne för en uppgradering med nya prylar!

  1. Motorer: iFlight Xing 2208 2450kv
  2. Flightcontroller: Diatone Mamba F405 DJI
  3. Fartreglage: Diatone MAMBA F50 PRO
  4. Kamera: DJI FPV
  5. Batteri: 4S 1550mAh

För att få plats med DJIs air unit kommer ramen behöva göras om lite. Den är lite för bred för att få plats mellan stagen så tanken är att rita nya stag som även kommer fungera som hållare för DJI Air Unit. Med en förlängd bakkropp kommer även övre plattan bytas ut till en anpassad variant som även den kommer ritas och printas ut. Ett nytt fäste för kameran kommer också behövas. Inte helt klar med den designen ännu men den kommer vara vinklingsbar upp till 70º.

Wizzard 220 nya motorer, DJI Air Unit del 2

Wizzard 220 nya motorer, DJI Air Unit del 2

Sådär! Då var det klart :)

Uppgraderingen blev riktigt lyckad! Flyger hur bra som helst och är riktigt kul att flyga. Bara att byta från 3S till 4S gör väldigt mycket. De nya motorerna låter trevligare och bilden i DJIs system är i en klass för sig. En ny sak till är att mottagaren bytts ut till en Spekrum 4651t med telemetri så nu kan den skicka info till radion om te.x signalstyrkan vilken kan vara trevligt när man flyger en bit bort.

De bakre stagen printades med inkapslade muttrar så de sitter ordentligt, antennhållaren för DJIs antenner printades i flex så att de är lite mer hållbara vid "eventuella" krascher ;)

Har haft lite problem med radions räckvidd när mottagaren suttit inuti och antennerna pekat snett bakåt, tror att de hamnar i skugga av kolfiber-ramen lite för ofta. För att råda bot på det konstruerades den övre plattan med en hållare där bak samt en tillhörande liten specialanpassad låda för radiomottagaren. Det käcka med detta är att mottagaren enkelt kan tas av när drönaren skall packas ner i transportväskan vilket gör att det får plats två drönare :)

« Till start