Sopwith pup modell

Sopwith pup modell

Sopwith pup är ett biplan (två vingar i höjdled) som flögs under första världskriget. En trevlig typ som lämpar sig bra för modellflyg.

Planet på bilden är en väldigt enkel modell och styrs endast med höjd och sidoroder. Som motor används en fyrtaktsmotor som går på metanol blandat med ricinolja.

Motorhuven är gjuten i glasfiber efter att en form tagits fram. Modellen är klädd i ett färglöst tygliknande material som drar ihop sig när man värmer på det. Efter det är tyget klart för att målas.

Detta exemplar har inte flugit på flera år utan hänger som prydnad i taket.

Litet passagerarplan av golvisolering

Litet passagerarplan av golvisolering

Detta flygplan byggdes från scratch efter enkla tvåplansritningar som jag hittade på nätet

Materialet är 2mm golvisolering som är målad och klädd med plastfilm. Hittade två stycken mycket små impellerfläktar (ducted fans) som framdrivning så den är väldigt realistisk utan synlig propeller.

Landningsställen är inte infällbara men stötdämpare finns på plats, gjorda av små fjädrar och tunna mässingsrör. Trots storleken sitter det 5 servon i modellen: Två till skevrodren, ett till höjdrodret, ett till sidorodret samt ett till noshjulet så att modellen går att styra på marken.

Flygegenskaperna är sisådär, vingprofilen är en Clark-y och med bakåtsvepta vingar som smalnar av mot spetsarna blir detta en perfekt kombo för att vingspetsarna stallar först vilket medför att modellen klipper starkt åt höger eller vänster och går in en fin men ack så förödande spinn när modellen stallas (överstegras). Skall man flyga sakta görs detta med fördel på betryggande höjd så att man har tid att ta sig ur spinnen.

Servon till modellflyg

Servon till modellflyg

Servon är det som styr rodren på ett modellflygplan. Det finns en hel uppsjö av olika sorter och storlekar. De på bilden är så kallade microservon och väger något enstaka gram eller så.

De allra flesta servon fungerar genom att ett ok vrids kring en axel och på så sätt förflyttar rodret som sitter fast i servot med linor eller stötstänger. Det finns även linjära servon som alltså inte snurrar kring en axel utan fungerar i en rät linje.

Microservon passar bra till små modeller där styrkan inte är så viktig. Till större modeller använder man såklart större servon men högre kraft. Kraften mäts i kg/cm.

På enklare modeller krävs oftast bara två servon, Ett till höjdrodret och ett till skevrodren eller till sidorodret. På riktigt avancerade modeller kan antalet servon vara riktigt många beroende på hur många rörliga delar man har på modellen. En avancerad och stor modell kan till exempel ha servon till: Höjdroder, sidoroder, skevroder, flaps (bakkantsklaffar), slats (framkantsklaffar), luftbromsar, infällbara landningsställ, luckor till landningsställ, förgasare (förbränningsmotorer). Många stora modeller har dessutom två eller ännu fler servon till ett och samma roder beroende på storlek.

JAS av golvisolering

JAS av golvisolering

Balsasträ har länge varit det materialet man har använt sig av för att bygga modeller, särskilt flygande sådana då materialet är både lätt och förhållandevis starkt. På senare år har man dock börjat använda sig av andra cellplastbaserade material. Ett billigt sätt att komma undan är att köpa golvisolering! Detta material är väldigt medgörligt och går att limma, slipa och forma, i många fall mycket lättare än balsaträ. Hittade en ritning på en JAS som jag ritade om så att den passade att bygga en flygande modell av. Detta blev slutresultatet. Det sitter en eldriven 40mm fläkt i som drivs av ett 2-cells lipobatteri. Installerade även ett gyro som känner av rörelser i höjdplanet (tväraxeln). Med detta gyro kunde jag låta tyngdpunkten ligga lite bakom vad som annars hade varit tvunget. Detta medförde att modellen går att svänga på en "femöring". Ostabil som attan och näst intill omöjlig att flyga när gyrot är avstängt men hyfsat stabil med gyrot påslaget. Kul kul! :)

självstabiliserande minimodell

självstabiliserande minimodell

Köpte mig en liten micromodell från E-flite! Är van vid modeller som är i alla fall minst 1,5m mellan vingspetsarna. Denna lilla modell mäter endast 523mm och väger endast 86 gram! Man kan ju lätt tänka sig att den skulle vara helt omöjlig att flyga i den allra minsta blåst. MEN nej nej, blir mycket imponerad av hur väl UMX-systemet fungerar. Känns som en betydligt större kärra i luften, stabil som ett strykjärn. Lätt att ta med och lätt att flyga. Kul mojäng! Modellen är en så kallad bind and fly så du behöver ha en kompatibel radio, i mitt fall kör jag med en spektrum DX-8.

3-D printad spinner

3-D printad spinner

Idag fick min Prusa jobba lite igen. En liten micromodell som blivit liggandes fick en ny spinner. Helt vanligt PLA utskrivet med standardinställningar och 0,2mm lagerhöjd. Har haft en hel del olika märken av PLA men har fastnat för add:north filament som jag tycker funkar väldigt bra.

Jag fick rita lite och modellen blev lite snyggare :) Varför en spinner då? Jo såklart för att minska luftmotståndet och för att få ett jämnare luftflöde ut mot propellerbladen. Ingen racermodell dock, ration mellan vikt och drag är ca 1:1 när batteriet är fullt. Kör ett 2S 200mah så det är ett litet ett. Motor, mottagare och servon är av samma typ som sitter i E-flights micromodeller (Spektrums grejer). Modellen har ett vingspann på 535mm, vingyta på 5,5 dm2 och en vikt på 75g. Detta ger en vingbelastning på 13,6g/dm2.... att jämföra med en boeing 747 som kan ha en vingbelastning på... 74kg/dm2!

Winglets till modellflygplan, 3-D printade

Winglets till modellflygplan, 3-D printade

Har lyckats lära mig programmet Fusion 360 någorlunda och lyckats skapa winglets till ett av mina modellflygplan.

Helt onödigt men kul :)

På riktiga flygplan är dessa winglets dock viktiga. De minskar luftmotståndet vid vingspetsarna samt ser till att vingarna har bättre funktion. Utan winglets bildas luftvirvlar vid vingspetsarna. Lufttrycket är högre på vingens undersida och lägre på ovansidan vilket gör att luften vid vingspetsarna går runt från undersidan till ovansidan och bildar en virvel vilken påverkar både luftmotståndet och rodrens funktion. Ju tyngre flygplanet är desto starkare blir virvlarna.

Det finns många flygolyckor som kan härledas till dessa virvlar. Mindre flygplan som hamnar i en virvel från större flygplan påverkas ordentligt, här är ett exempel på ett mindre flygplan som startar precis efter att ett lite större flygplan flugit förbi på låg höjd.

Med winglets styrs luften ifrån undersidan av vingen mer kontrollerat och gör virvlarna betydligt mindre samtidigt som man bibehåller rodrens funktion ända ut till spetsarna.

Tesla cybertruck i miniformat

Tesla cybertruck i miniformat

Drönarbyggandet har legat på is ett tag i väntan på Caddx nya kameraprodukter. Funderar på att bygga en liten rackare i 2,5-3” storlek. Kanske blir till vintern! 3-D skrivaren har fått jobba lite under tiden med diverse småprojekt. Senast blev det en modell av Teslas omtalade cybertruck som blev en present till kusinbarnet. Jag hittade en modell på thingiverse som även fanns i redigerbart filformat för fusion 360. Ritade om en hel del för att få den mer praktisk som leksak. Fungerade, kullagrade hjul, förbättrad passform, bättre funktionalitet på bakluckan och jalusi.

Hjulen gjordes om så att fälg och däck separerades till två olika objekt. Köpte ett nytt extremt flexibelt filament som jag printade däcken med. Resultatet blev väldigt bra med riktig gummikänsla. Provade att printa dem i PLA från början, men att köra med mönstrade hårda däck på ett hårt golv var inte trevligt för öronen. Med däcken printade i mjukt material blev ljudet näst intill obefintligt! Lek på bara! 🙂

DJI FPV googles, bäst på marknaden

DJI FPV googles, bäst på marknaden

Detta headset tillhör DJIs digitala FPV system. Kvalitén är riktigt bra och det känns att de är ett par påkostade ögon. Med fyra antenner som sitter vinklade ifrån varandra lovas upp till 4km räckvidd. Längre än vad min radio klarar så det gäller att inte flyga för långt! I ögonen sitter en skärm på 1440x810 pixlar med en uppdateringsfrekvens på 120Hz.

Detta headset är i en helt annan klass än de analoga systemen som hittills varit det enda som funnits på marknaden. Har svårt att se att konkurrenterna kommer hålla fast vid den gamla tekniken då kvalitetsskillnaden på videoöverföringen helt enkelt är för stor. Bilden är nåja, kanske inte knivskarp men förvånansvärd bra, det handlar ju ändå om livestreamad video från ett flygtyg i hög hastighet! Pixligheten dyker upp lite då och då men jämfört med ett analogt system där bilden försvinner så fort man rundar ett träd är detta rena drömmen.

Vikten är 420g och de känns väldigt lätta när man har dem på sig. Detta mycket för att DJI inte gjort plats för några batterier. Det som medföljer är en lång sladd med XT60 kontakt förberedd att pluggas in i ett extern batteri. Detta ingår dock inte i det redan väl tilltagna priset utan måste köpas separat. Headsetet tar allt mellan 7,4-17,6V så 2-4S Lipo funkar bra. Kommer köra på ett 3S 5200mAh som jag har liggandes.

Filament för 3-d utskrifter

Filament för 3-d utskrifter

Med en 3-d skrivare hemma kan man välja att skriva ut i en uppsjö olika sortera filament

Några av de vanligaste är PLA, ABS, HIPS, PETG, och Nylon. Sedan finns det en del som är blandade med tex metallspån som gör dem elektriskt ledande, eller de som är blandade med träspån som gör att de får både ett utseende samt materialmässiga likheter med trä.

PLA (biopolymer polylaktid): Det vanligaste materialet Lämpar sig för saker för hemmabruk. Enklare modeller, estetik före hållbarhet. Nedbrytbart och miljövänligt jämfört med andra plastmaterial. smälter vid redan 180 grader.

  • Hållfasthet 2
  • Flexibilitet 1
  • Utskriftstemp 180-220

ABS (Acrylonitrile butadiene styrene): Lämpar sig för funktionella produkter som behöver tåla lite mer. Tål att exponeras för högre värme än PLA. Ger ifrån sig giftiga gaser vid användning och kräver god ventilation. Kräver också uppvärmd platta och omgivning för att inte warpa vid printning.

  • Hållfasthet 3
  • Flexibilitet 2
  • Utskriftstemp 220-259

HIPS (High Impact Polystyrene): Används oftast som support till andra material om man har en dual-extruder printer. Liknande ABS i utskriftsinställningar. Löses upp i ”limonen”

  • Hållfasthet 3
  • Flexibilitet 1
  • Utskriftstemp 225-245

PETG (Polyethylene Terephthalate + Glykol): Samma ämne som våra vanliga PET-flaskor är gjorda av fast med tillsatsen glykol. Populärt filament. Lämpar sig för detaljer. Starkare än PLA, vattenavvisande FDA godkänt. Kräver höga utskriftstemperaturer. Inte nedbrytbart men återvinningsbart.

  • Hållfasthet 4
  • Flexibilitet 3
  • Utskriftstemp 230-250

Nylon (Polyamide eller PA): Mycket starkt filament som lämpar sig till produkter som skall utsättas för mycket stress. Ganska svårt att skriva ut med, kräver uppvärmd platta och gärna omgivning för att inte warpa sig för mycket. Behöver förvaras mycket torrt då det ör hygroskopiskt och tar upp fukt från luften väldigt lätt.

  • Hållfasthet 5
  • Flexibiliet 3
  • Utskriftstemp 245-275
Robot i väntan på bättre väder

Robot i väntan på bättre väder

En litet projekt för att lära mig enkel programmering har dragit igång i väntan på att flygvädret skall bli bättre. Ett enkelt robotkit med en Arduino som hjärna.

Kitet var riktigt dåligt kvalitetsmässigt i vissa avseenden. Motorerna som kommer med har en växellåda i plast som gav med sig efter några minuters körning.

Nya motorer med växellåda i metall beställdes. Grundidén för den här roboten är att den skall kunna köra runt och undvika hinder med hjälp av en sonar som svänger fram och tillbaka. Koden är lite sisådär och har skrivits om så att roboten accelererar istället för att motorerna skall ha ett av och på läge.

En extra sonar har också installerats så att den får input från två sensorer istället för bara en. Den ena sitter fast och pekar alltid rakt fram. Den andra kan svänga fram och tillbaka och ger på så sätt roboten ögon åt både höger och vänster. När roboten närmar sig ett hinder saktar den ner för att tillslut stanna ca 10 cm framför hindret. Efter det "tittar" den över sonaren åt både höger och vänster och väljer därefter den väg som har minst hinder i vägen. Roboten svänger åt det hållet och fortsätter sedan framåt tills det uppkommer ett nytt hider.

I kitet kommer det med en batterihållare för 6st standard AA batterier. Denna byttes ut mot en hållare för två st uppladdningsbara 18650 Li-ion batterier istället.

« Till start