Servon till modellflyg

Servon till modellflyg

Servon är det som styr rodren på ett modellflygplan. Det finns en hel uppsjö av olika sorter och storlekar. De på bilden är så kallade microservon och väger något enstaka gram eller så.

De allra flesta servon fungerar genom att ett ok vrids kring en axel och på så sätt förflyttar rodret som sitter fast i servot med linor eller stötstänger. Det finns även linjära servon som alltså inte snurrar kring en axel utan fungerar i en rät linje.

Microservon passar bra till små modeller där styrkan inte är så viktig. Till större modeller använder man såklart större servon men högre kraft. Kraften mäts i kg/cm.

På enklare modeller krävs oftast bara två servon, Ett till höjdrodret och ett till skevrodren eller till sidorodret. På riktigt avancerade modeller kan antalet servon vara riktigt många beroende på hur många rörliga delar man har på modellen. En avancerad och stor modell kan till exempel ha servon till: Höjdroder, sidoroder, skevroder, flaps (bakkantsklaffar), slats (framkantsklaffar), luftbromsar, infällbara landningsställ, luckor till landningsställ, förgasare (förbränningsmotorer). Många stora modeller har dessutom två eller ännu fler servon till ett och samma roder beroende på storlek.

Litet passagerarplan av golvisolering

Litet passagerarplan av golvisolering

Detta flygplan byggdes från scratch efter enkla tvåplansritningar som jag hittade på nätet

Materialet är 2mm golvisolering som är målad och klädd med plastfilm. Hittade två stycken mycket små impellerfläktar (ducted fans) som framdrivning så den är väldigt realistisk utan synlig propeller.

Landningsställen är inte infällbara men stötdämpare finns på plats, gjorda av små fjädrar och tunna mässingsrör. Trots storleken sitter det 5 servon i modellen: Två till skevrodren, ett till höjdrodret, ett till sidorodret samt ett till noshjulet så att modellen går att styra på marken.

Flygegenskaperna är sisådär, vingprofilen är en Clark-y och med bakåtsvepta vingar som smalnar av mot spetsarna blir detta en perfekt kombo för att vingspetsarna stallar först vilket medför att modellen klipper starkt åt höger eller vänster och går in en fin men ack så förödande spinn när modellen stallas (överstegras). Skall man flyga sakta görs detta med fördel på betryggande höjd så att man har tid att ta sig ur spinnen.

3-D printad spinner

3-D printad spinner

Idag fick min Prusa jobba lite igen. En liten micromodell som blivit liggandes fick en ny spinner. Helt vanligt PLA utskrivet med standardinställningar och 0,2mm lagerhöjd. Har haft en hel del olika märken av PLA men har fastnat för add:north filament som jag tycker funkar väldigt bra.

Jag fick rita lite och modellen blev lite snyggare :) Varför en spinner då? Jo såklart för att minska luftmotståndet och för att få ett jämnare luftflöde ut mot propellerbladen. Ingen racermodell dock, ration mellan vikt och drag är ca 1:1 när batteriet är fullt. Kör ett 2S 200mah så det är ett litet ett. Motor, mottagare och servon är av samma typ som sitter i E-flights micromodeller (Spektrums grejer). Modellen har ett vingspann på 535mm, vingyta på 5,5 dm2 och en vikt på 75g. Detta ger en vingbelastning på 13,6g/dm2.... att jämföra med en boeing 747 som kan ha en vingbelastning på... 74kg/dm2!

Lär dig av en youtuber

Lär dig av en youtuber

En hobby med drönare och modellflygplan är en både teknisk, praktisk och teoretisk hobby. Man behöver ha koll på mycket inom elektronik, mekanik, aerodynamik, programmering och inte minst förstå sig på konstruktionerna man håller på med.

Helt klart lär man sig allt eftersom men det finns väldigt många duktiga youtubers som delar med sig sin kunskap.

Här listar jag några av mina favoriter:

Joshua Bardwell

Detta är en kille som kan det mesta om racerdrönare och det som hör där till. Han har många förklarande videos från det enklaste till det mest avancerade. Han lär dig hur programvaran till drönaren fungerar, hur du programmerar den och varför det fungerar som det gör.

RamyRC

Ramy bygger och flyger stora modeller av airliners. Han är otroligt duktig på att bygga så av honom kan man lära sig olika byggtekniker. Jag skulle gissa att hans stora intresse ligger i just byggandet och inte så mycket i själva flygandet. I min mening överdrivs hållfastheten i konstruktionerna vilket resulterar i väldigt tunga modeller. Han hade nog vunnit på att bygga lättare modeller som då inte behöver den styrka som dem han bygger idag. I vilket fall så blir modellerna helt otroliga.

FliteTest

Ett gäng killar som började med att filma olika små projekt och som idag har vuxit till en hel verksamhet. De har köpt ett stort hus som de gjort till en stor modellflygverkstad med alla tänkbara verktyg och maskiner. Utanför har de vad jag tror är en golfbana de köpt som nu används som testflygområde. Mest roliga projekt att titta på och få inspiration ifrån.

RCLifeOn

En svensk kille som gör roliga videos om sina olika projekt. Jordnära och väldigt underhållande. Duktig på det tekniska och finurlig när det gäller nya projekt. Inte så mycket lärande men en kul inspirationskälla.

Lars Christensen

En dansk kille som jag lärt mig det mesta av när det gäller Fusion360. Ett cadprogram som är fantastiskt att konstruera i. En 3-d printer är nästan ett måste när man sysslar med denna hobby. Lars lär dig det du behöver för att komma igång med att printa dina egna delar.

Drone Film Guide

Den här kanalen tar upp olika filmtekniker för att hjälpa dig få till riktigt bra drönarfilmer. Allt från hur du bör flyga till hur du får till redigeringen av dina filmer.

Flight controller (FC) så fungerar den

Flight controller (FC) så fungerar den

När jag började med RC flyg i slutet på nittiotalet fanns det inga flight controllers eller speciellt avancerad utrusning att bestycka flygtygen med. En enkel radiomottagare och analoga servon var det man fick nöja sig med. Drönare var det ingen som sysslade med då de utan dagens teknik hade varit helt omöjliga att flyga.

Idag gör tekniken att både flygplan och drönare kan flyga utan speciellt mycket input från en pilot.

Som nybörjare idag kan man i förväg bestämma (med rätt utrustning) hur mycket ”flyghjälp” man vill ha från en dator ombord. Man kan t.ex bestämma att lutningen åt ett visst håll inte kan överskrida en viss vinkel, att flygplanet eller drönaren rätar ut sig när man släpper spakarna. Detta gör det nästan omöjligt att krascha.

Den stora skillnaden mellan stabiliseringssystemen som sitter i flygplan och drönare är att drönarens system är mångt mer avancerat.

När det gäller flygplan har piloten full kontroll över motorns hastighet och stabiliseringssystemet sköter rodren med hjälp av gyron.

I en drönare är det flight controller som sköter motorernas hastighet. Flight controllern är konfigurerbar och programmeringsbar för att passa i olika sorters drönare. När en pilot t.ex vill att drönaren skall flyga framåt så ges spakutslag framåt. Flight controllern ger då de olika motorerna rätt rotationshastighet för att detta skall ske. För en kort stund börjar de bakre motorerna snurra lite snabbare och de främre något långsammare så att drönaren börjar luta.

Flight controllern läser av sitt läge med hjälp av gyron och accelerometer flera tusen gånger i sekunden och skickar därefter signaler till motorerna som ändrar varvtalet för att bibehålla stabilitet och samtidigt få önskad effekt från pilotens input.

Många flight controllers tillåter flera så kallade flightmodes som enkelt väljs med en switch på sändaren. Ett exempel på en fler-modes setup (i detta fall 3) kan vara att i läge 1 stannar drönaren helt när spakarna släpps med hjälp av GPS-positionering, accelerometer och barometer, i läge 2 låses maximal lutning till ett visst gradtal som gör det omöjligt för piloten att slå runt och i läge 3 ges piloten full kontroll. Med hjälp av en sådan setup kan man i situationer där man ”tappat bort sig” enkelt slå över till läge 1 där drönaren stabiliserar sig själv och stannar på stället.

Lär dig flyga RC på iMac med spektrum dx9

Lär dig flyga RC på iMac med spektrum dx9

Som nybörjare av modellflyg eller drönarflyg kan det vara en smart idé att investera i en simulator som man lär sig grunderna i. Till Windows-baserade datorer finns det en hel del olika att välja mellan men till Mac är utbudet inte så stort. Med det sagt så är de som finns riktigt bra så misströsta inte. Aerofly RC8 heter den som enligt mig är bäst när det gäller modellflyg. Många olika modeller och inställningar. Grafiken är väldigt realistiskt och känslan är riktigt bra!

För racerdrönare finns också flertalet simulatorer och den jag har fastnat för heter Velocidrone. Den har stöd för multiplayers så att du kan tävla mot andra. Många olika drönare att välja mellan och man kan anpassa drönarnas specifikationer som man vill. Det finns många färdigbyggda banor men man kan också bygga sina egna vilket är en kul detalj, kanske man vill bygga upp sin egna trädgård för att träna innan man ger sig på den i verkligheten.

För att kunna använda en simulatorn behöver man ha någon sorts sändarkontroll som går att koppla till datorn, antigen en dedikerar kontroll dom är gjord för simulatorer eller en riktig sändare med USB eller en dongel som kan kopplas till datorn. Vi kör med spektrums dx9 radio samt spektrums dongel ws1000.

självstabiliserande minimodell

självstabiliserande minimodell

Köpte mig en liten micromodell från E-flite! Är van vid modeller som är i alla fall minst 1,5m mellan vingspetsarna. Denna lilla modell mäter endast 523mm och väger endast 86 gram! Man kan ju lätt tänka sig att den skulle vara helt omöjlig att flyga i den allra minsta blåst. MEN nej nej, blir mycket imponerad av hur väl UMX-systemet fungerar. Känns som en betydligt större kärra i luften, stabil som ett strykjärn. Lätt att ta med och lätt att flyga. Kul mojäng! Modellen är en så kallad bind and fly så du behöver ha en kompatibel radio, i mitt fall kör jag med en spektrum DX-8.

Drönartävling i vardagssrummet

Drönartävling i vardagssrummet

Något som brukar vara väldigt populärt på fester eller middagar är att ha olika sorters lekar. En av dessa som vi brukar köra går ut på att flyga minidrönare i en bana som vi bygger upp i ett av våra rum. Det finns ganska många olika sorters drönare i denna storlek och skillnaderna är inte särskilt stora. De är lätta och faktiskt ganska hållbara om man är något sådär försiktig. Extra propellrar kan dock vara bra att ha till hands. I vilket fall, bygg upp en bana av olika föremål att passera. Tex under stolar, mellan böcker, hålutrymmen i bokhyllor m.m. Låt de tävlande köra två och två och tävla mot varandra. Det brukar vara oerhört uppskattat och även de som aldrig provat att flyga drönare brukar efter en liten stund tycka det är riktigt kul.

Vill man lära sig konceptet om hur drönare funkar är dessa små varianter väldigt bra att börja med. De brukar säljas i färdiga paket med allt man behöver. Reservdelar kan vara lite knepigt att få tag i och behövs ett batteribyte så krävs det lite kunskaper om elektronik och lödning.

Propellrar

Propellrar

På de allra flesta flygplan sitter det någon sorts propeller som driver flygplanet framåt, även jetmotorer har propellerliknade element (fläktar) men där har de en liten annorlunda funktion. Det finns dock jetmotorer som driver ”vanliga” propellrar där propellrarna är direktverkande i luften.

Det finns många olika sorters propellrar, 2-bladiga, 3-bladiga osv. Den vanligaste sorten på små flygplan är den tvåbladig varianten. Den är den mest effektiva men det finns orsaker som gör att man inte alltid väljer det ändå. Flerbladiga propellrar är tystare då pereferihastigheten vid spetsarna är lägre. Den kan också vara så att motorn är väldigt stark och att en tvåbladig helt enkelt skulle bli för stor. Krafterna som verkar på en propeller är enorm. Vid höga varvtal är centrifugalkraften stor och för att få ner hastigheten på propellern kan man istället lägga till fler blad. Vissa flygplan har även ställbara propellerblad vilket innebär att man kan ändra vinkeln med vilken propellern skär igenom luften. På så sätt kan man ha samma varvtal (constant speed) på motorn oavsett effekt från motorn. Vid högre effekt ju högre vinkel. Vid landning kan man använda en varierbar propeller som broms med ”reverse speed”, man ändrar helt enkelt vinkeln så att den blir negativ och istället pressar luften framåt i stället för bakåt. Detta brukar man kunna höra vid landning då det låter som att piloten gasar på, vilken hen också gör. Dessa propellerblad brukar också kunna vridas (flöjlas) helt och hållet så att luftmotståndet blir så litet som möjligt. Denna funktion är väldigt bra om en motor skulle gå sönder i luften då en stillastående (oflöjlad) propeller agerar som en stor broms.

Formen på en propeller är strömlinjeformad och har samma funktion som en flygplansvinge. När propellerns blad snurrar genom luften skapas ett undertryck framför och ett övertryck på bakom vilket förflyttar luftmassan bakåt. Väldigt snabba propellrar har nu för tiden ofta en böjd form vilken ökar effektiviteten samt dämpar ljudnivån när spetsarna går igenom ljudvallen.

Prusa mk3 3d-printer

Prusa mk3 3d-printer

När man håller på med en hobby som rc-flyg (modellflyg och racerdrönare i mitt fall) eller någon annat lite pyssligt är de väldigt behändigt med en 3-d skrivare som kan skriva ut reservdelar när det behövs, och det kommer att behövas reservdelar! I alla fall om man håller på med racerdrones. Fick en Prusa mk3 av min sambo för ett par år sedan och den har inte stått och dammat precis. Har skrivit ut en drös med tillbehör till min mavic såsom förlängda landningsfötter, solskydd för kameran, batterihållare m.m. Byggde en drönare helt från scratch med kamera och gps. Nästan alla fästen till all teknik är 3-printad. På bilden är det egentligen bara armarna man ser som inte är printade utan utskurna ur kolfiberark.

Ja, en 3-d printer är någon jag verkligen kan rekommendera! Även om man inte håller på med någon hobby så är det väldigt behändigt att kunna skriva ut saker till hemmet. Jag använder nästan uteslutande PLA-filament till mina utskrifter då det räcker gott för det jag gör. Det finns en hel uppsjö av olika filament för olika användningsområden men PLA-räcker gott för en nybörjare. Det finns en del sidor med färdiga produkter t.ex www.thingiverse.com men roligast är ju att rita själv. Använder sketchup för det är den programmet jag kan men hade gärna använd något mer avancerat om jag kunnat. Många andra använder sig av fusion 360 som är mycket mer användbart om man är duktig på det.

Mavic pro 2

Mavic pro 2

Efter att ha ägt en mavic pro platinum kunde jag inte hålla mig när DJI släppte Mavic 2 med en Hasselbladskamera med en rejält större bildsensor samt fler rörelsesensorer runt om som gör flygningen ännu mer säker. Säger bara wow. Är tveksam om man kommer vilja eller behöva uppgradera ytterligare. Bildkvaliten är i världsklass men precis som sin föregångare så är filter ett måste. Det kan även vara lite trixigt i början att få till filmerna i efterbearbetningen beroende på vilket format man väljer att filma i. Jag filmar i D-log vilket gör att man får med ett större dynamiskt omfång men färgbilden blir platt och måste efterbearbetas. Själv kör jag Fcp vilket funkar utmärkt. Använder mig av färdiga luts från de här: https://www.thefilmpoets.com/edu/ För brusredusering använder jag mig av neat video: https://www.neatvideo.com

« Till start