Motorer till racerdrönare

Motorer till racerdrönare

Valet av motorer till min Armattan blev en ny kvalitetsmotor från iFlight framtagen i samarbete med Patrick Xing, en teknikingenjör och drönarfantast. Cyber Xing 2207,5 2555KV, en dyr top-of-the-line motor som lovar bästa prestandan mellan effekt och vikt. Kraftigare precisionskullager, högre statorvolym och 4mm motoraxel i titan är detaljer som skiljer sig från billigare varianter.

Motorerna kommer i en trevlig liten låda väl ompackade av mjukt skum, lite onödigt med tanke på vad motorerna kommer utsättas för lite längre fram.... :)

I vissa fall säljs drönarmotorer med vänster eller högergängad propelleraxel för att motsvara motorns driftriktning men dessa motorer finns bara med högergängor. Viktigt att man använder sig av låsmuttrar på propellrarna så att de inte flyger av.

Armattan Marmotte racer-drönare med DJI airunit

Armattan Marmotte racer-drönare med DJI airunit

Nu är den klar, det tog ett tag men oj va den flyger bra! Armattan Marmotte för DJI airunit. De olika komponenterna har jag skrivit om innan men detta sitter i:

  1. Flightcontroller: Diatone Mamba 405DJI
  2. Fartreglage: Diatone Mamba F50PRO 50A
  3. Motorer: Cyber Xing 2207,5 2555KV
  4. Mottagare: Spektrum 4651t
  5. Video: DJI fpv

Ramen är ordentligt stark i massiv kolfiber och kameraburen är gjord i titan. Modellen är ganska trång och då jag inte kör med DJIs sändare fick jag inte plats med mottagaren inuti utan printade en liten hållare som sitter längst bak, bakom batteriet. Några extra detaljer är printade motorskydd samt en printad hållare för buzzern. Kör med 4S 1550mAh batterier och det räcker gott och väl!

Wizzard 220 nya motorer, DJI Air Unit del 1

Wizzard 220 nya motorer, DJI Air Unit del 1

Dags för en uppgradering av min Eachine Wizzard 220.

Den här drönaren köpte jag för några år sedan som en RTF modell, det enda som behövdes var en mottagare och såklart en radio. En sjysst nybörjarmodell av enklare slag. Hårdvaran bestod då av ett enklare SP-racing F3-kort, 20A fartreglage, en enkel analog kamera med en 25mW sändare. Ett 3S-batteri var vad den klarade utan att bränna fartreglage och motorer.

Nu är tiden inne för en uppgradering med nya prylar!

  1. Motorer: iFlight Xing 2208 2450kv
  2. Flightcontroller: Diatone Mamba F405 DJI
  3. Fartreglage: Diatone MAMBA F50 PRO
  4. Kamera: DJI FPV
  5. Batteri: 4S 1550mAh

För att få plats med DJIs air unit kommer ramen behöva göras om lite. Den är lite för bred för att få plats mellan stagen så tanken är att rita nya stag som även kommer fungera som hållare för DJI Air Unit. Med en förlängd bakkropp kommer även övre plattan bytas ut till en anpassad variant som även den kommer ritas och printas ut. Ett nytt fäste för kameran kommer också behövas. Inte helt klar med den designen ännu men den kommer vara vinklingsbar upp till 70º.

Flight controller till racerdrönare

Flight controller till racerdrönare

Valet av flight controller till sin drönare kan var svår med alla varianter som finns på marknaden. Det finns inte så mycket rätt eller fel utan den skall passa applikationen man bygger helt enkelt. Man behöver veta sitt behov innan man skaffar sig en.

Det finns några olika storlekar men standar är med fästhål 30,5X30,5mm som passer det flesta ramar. Skall man bygga en drönare med return-to-home funktion behöver flightcontrollern ha kompass och barometer. Detta går att lägga till externt men lika bra att köpa en som har allt man behöver från början så slipper man extra vikt. Just för return-to-home behövs även en GPS och den är alltid extern och kopplas in till flight controllern via en av UART-kontakterna.

I detta fall var jag ute efter en flight controller till min Armattan Marmotte som skall bli en FPV-racerdrönare och då behövs varken kompass eller barometer. Däremot är det najs om den kan kopplas direkt till DJIs air unit utan att jag skall behöva löda en massa och då hittade jag denna flight controller från Diatone Inovations: MAMBA 405DJI

Den har alla nödvändiga funktioner och lite därtill. Denna variant såldes även som ett stack med PDB (power distribution bord) och ESC (electric speed controller) i ett. Fartreglagen (ESC) är på 50A vardera och kommer räcka väl till mina motorer.

Jag kommer inte använda DJIs radiosystem så DJIs airunit kommer bara agera sändare för digitalvideo och info från flight controllern till DJI FPV googles.

Nytt drönarprojekt, Armattan Marmotte anpassad för DJIs digitala FPV-system

Nytt drönarprojekt, Armattan Marmotte anpassad för DJIs digitala FPV-system

Då har hemsestern börjat och ett nytt drönarprojekt satt igång. Denna gången blir det en Armattan Marmotte förbered för att kunna flygas med DJIs digitala FPV-system.

Skillnaden mellan en vanlig Marmotteram och den anpassat för DJIs system är att kameraburen är omgjord så att inte propellrarna syns i bild, överplattan har hål för antennerna på rätt ställen och det bakre utrymmet bakom distanserna är måttanpassat för DJIs airunit.

Armattan Marmotte ligger i det övre prissegmentet och är väldigt välgjord.

Bottenplattan som är gjord av kolfiber kommer i ett stycke och kameraburen är gjord i titan.

Specifikationer

  • Ramvikt ca 115g
  • Mått, motor till motor 236mm
  • Bottenplattans stjocklek 4mm
  • Delar: Kolfiberram, titanbur, aluminiumdistanser, stålskruvar
  • Moneringsmått motor 22mm
  • Stack-höjd 20mm

Rekommenderad övrig hårdvara

  • Motorer 2306
  • ESC 30A
  • Propellerstorlek upp till 5,5"
  • Lipo: 4-5s/1500mAh

Ramen köpte jag här

Wizzard 220 nya motorer, DJI Air Unit del 2

Wizzard 220 nya motorer, DJI Air Unit del 2

Sådär! Då var det klart :)

Uppgraderingen blev riktigt lyckad! Flyger hur bra som helst och är riktigt kul att flyga. Bara att byta från 3S till 4S gör väldigt mycket. De nya motorerna låter trevligare och bilden i DJIs system är i en klass för sig. En ny sak till är att mottagaren bytts ut till en Spekrum 4651t med telemetri så nu kan den skicka info till radion om te.x signalstyrkan vilken kan vara trevligt när man flyger en bit bort.

De bakre stagen printades med inkapslade muttrar så de sitter ordentligt, antennhållaren för DJIs antenner printades i flex så att de är lite mer hållbara vid "eventuella" krascher ;)

Har haft lite problem med radions räckvidd när mottagaren suttit inuti och antennerna pekat snett bakåt, tror att de hamnar i skugga av kolfiber-ramen lite för ofta. För att råda bot på det konstruerades den övre plattan med en hållare där bak samt en tillhörande liten specialanpassad låda för radiomottagaren. Det käcka med detta är att mottagaren enkelt kan tas av när drönaren skall packas ner i transportväskan vilket gör att det får plats två drönare :)

Robot i väntan på bättre väder

Robot i väntan på bättre väder

En litet projekt för att lära mig enkel programmering har dragit igång i väntan på att flygvädret skall bli bättre. Ett enkelt robotkit med en Arduino som hjärna.

Kitet var riktigt dåligt kvalitetsmässigt i vissa avseenden. Motorerna som kommer med har en växellåda i plast som gav med sig efter några minuters körning.

Nya motorer med växellåda i metall beställdes. Grundidén för den här roboten är att den skall kunna köra runt och undvika hinder med hjälp av en sonar som svänger fram och tillbaka. Koden är lite sisådär och har skrivits om så att roboten accelererar istället för att motorerna skall ha ett av och på läge.

En extra sonar har också installerats så att den får input från två sensorer istället för bara en. Den ena sitter fast och pekar alltid rakt fram. Den andra kan svänga fram och tillbaka och ger på så sätt roboten ögon åt både höger och vänster. När roboten närmar sig ett hinder saktar den ner för att tillslut stanna ca 10 cm framför hindret. Efter det "tittar" den över sonaren åt både höger och vänster och väljer därefter den väg som har minst hinder i vägen. Roboten svänger åt det hållet och fortsätter sedan framåt tills det uppkommer ett nytt hider.

I kitet kommer det med en batterihållare för 6st standard AA batterier. Denna byttes ut mot en hållare för två st uppladdningsbara 18650 Li-ion batterier istället.

Iflight titan DC5 FPV-ram

Iflight titan DC5 FPV-ram

Äntligen lite bättre flygväder! Har inte blivit något FPV-flygande alls under vinterhalvåret utan bara några få vinterflygningar med Mavicen så nu när det blev ett par dagar med sol blev det premiärflygning.

En budgetvariant med iflights DC5 ram har blivit till. En ram som efter första dagens erfarenheter inte rekommenderas till nybörjare då den är i klenaste laget. En inte allt för hård krasch resulterade i en bruten arm,.. på drönaren alltså. Som tur är så har man ju lite självinsikt och beställde redan från början lite reservdelar så nu är det bara hem och byta. En härlig dag i solen blev det i alla fall och vi kunde konstatera att våran solcellsladdninganläggning även fungerar denna säsong 🙂

Prusa mk3 3d-printer

Prusa mk3 3d-printer

När man håller på med en hobby som rc-flyg (modellflyg och racerdrönare i mitt fall) eller någon annat lite pyssligt är de väldigt behändigt med en 3-d skrivare som kan skriva ut reservdelar när det behövs, och det kommer att behövas reservdelar! I alla fall om man håller på med racerdrones. Fick en Prusa mk3 av min sambo för ett par år sedan och den har inte stått och dammat precis. Har skrivit ut en drös med tillbehör till min mavic såsom förlängda landningsfötter, solskydd för kameran, batterihållare m.m. Byggde en drönare helt från scratch med kamera och gps. Nästan alla fästen till all teknik är 3-printad. På bilden är det egentligen bara armarna man ser som inte är printade utan utskurna ur kolfiberark.

Ja, en 3-d printer är någon jag verkligen kan rekommendera! Även om man inte håller på med någon hobby så är det väldigt behändigt att kunna skriva ut saker till hemmet. Jag använder nästan uteslutande PLA-filament till mina utskrifter då det räcker gott för det jag gör. Det finns en hel uppsjö av olika filament för olika användningsområden men PLA-räcker gott för en nybörjare. Det finns en del sidor med färdiga produkter t.ex www.thingiverse.com men roligast är ju att rita själv. Använder sketchup för det är den programmet jag kan men hade gärna använd något mer avancerat om jag kunnat. Många andra använder sig av fusion 360 som är mycket mer användbart om man är duktig på det.

Flight controller (FC) så fungerar den

Flight controller (FC) så fungerar den

När jag började med RC flyg i slutet på nittiotalet fanns det inga flight controllers eller speciellt avancerad utrusning att bestycka flygtygen med. En enkel radiomottagare och analoga servon var det man fick nöja sig med. Drönare var det ingen som sysslade med då de utan dagens teknik hade varit helt omöjliga att flyga.

Idag gör tekniken att både flygplan och drönare kan flyga utan speciellt mycket input från en pilot.

Som nybörjare idag kan man i förväg bestämma (med rätt utrustning) hur mycket ”flyghjälp” man vill ha från en dator ombord. Man kan t.ex bestämma att lutningen åt ett visst håll inte kan överskrida en viss vinkel, att flygplanet eller drönaren rätar ut sig när man släpper spakarna. Detta gör det nästan omöjligt att krascha.

Den stora skillnaden mellan stabiliseringssystemen som sitter i flygplan och drönare är att drönarens system är mångt mer avancerat.

När det gäller flygplan har piloten full kontroll över motorns hastighet och stabiliseringssystemet sköter rodren med hjälp av gyron.

I en drönare är det flight controller som sköter motorernas hastighet. Flight controllern är konfigurerbar och programmeringsbar för att passa i olika sorters drönare. När en pilot t.ex vill att drönaren skall flyga framåt så ges spakutslag framåt. Flight controllern ger då de olika motorerna rätt rotationshastighet för att detta skall ske. För en kort stund börjar de bakre motorerna snurra lite snabbare och de främre något långsammare så att drönaren börjar luta.

Flight controllern läser av sitt läge med hjälp av gyron och accelerometer flera tusen gånger i sekunden och skickar därefter signaler till motorerna som ändrar varvtalet för att bibehålla stabilitet och samtidigt få önskad effekt från pilotens input.

Många flight controllers tillåter flera så kallade flightmodes som enkelt väljs med en switch på sändaren. Ett exempel på en fler-modes setup (i detta fall 3) kan vara att i läge 1 stannar drönaren helt när spakarna släpps med hjälp av GPS-positionering, accelerometer och barometer, i läge 2 låses maximal lutning till ett visst gradtal som gör det omöjligt för piloten att slå runt och i läge 3 ges piloten full kontroll. Med hjälp av en sådan setup kan man i situationer där man ”tappat bort sig” enkelt slå över till läge 1 där drönaren stabiliserar sig själv och stannar på stället.

Racerdrone för nybörjare

Racerdrone för nybörjare

Köpte mig en Eachine wizard x220 för att börja köra lite drönare på ”riktigt”. Den stora skillnaden mellan att flyga en racerdrönare och en drönare från t.ex DJI är att du bestämmer själv vilka begränsningar den skall ha genom programmering av flightconrollern. En Mavic från te.x DJI, den kan du inte flyga upp och ner. Den kommer tillbaka av sig själv om du skulle förlora kontakten. Den lutar aldrig mer än ett visst antal grader hur mycket du än drar i spakarna. Den undviker till och med objekt som är i vägen. Det gör INTE en racerdrönare, den flyger dit du styr den, punkt. Ofta rakt ner i backen. Det krävs en hel del träning för att bemästra konsten att styra en sådan här manick. Det finns som tur är en hel del olika simulatorer att ladda ner och öva på. Det rekommenderas starkt. Sedan är det väldigt bra att läsa på en hel del innan. Man kommer behöva lära sig programmet Betaflight eller Cleanflight för att programmera sin flightcontroller. Själv kollade jag mycket på youtubern Joshua Bardwell: https://www.youtube.com/user/loraan Han har filmer om det mesta gällande drönare, mycket lärorikt.

« Till start