Motorer till racerdrönare

Motorer till racerdrönare

Valet av motorer till min Armattan blev en ny kvalitetsmotor från iFlight framtagen i samarbete med Patrick Xing, en teknikingenjör och drönarfantast. Cyber Xing 2207,5 2555KV, en dyr top-of-the-line motor som lovar bästa prestandan mellan effekt och vikt. Kraftigare precisionskullager, högre statorvolym och 4mm motoraxel i titan är detaljer som skiljer sig från billigare varianter.

Motorerna kommer i en trevlig liten låda väl ompackade av mjukt skum, lite onödigt med tanke på vad motorerna kommer utsättas för lite längre fram.... :)

I vissa fall säljs drönarmotorer med vänster eller högergängad propelleraxel för att motsvara motorns driftriktning men dessa motorer finns bara med högergängor. Viktigt att man använder sig av låsmuttrar på propellrarna så att de inte flyger av.

Flight controller till racerdrönare

Flight controller till racerdrönare

Valet av flight controller till sin drönare kan var svår med alla varianter som finns på marknaden. Det finns inte så mycket rätt eller fel utan den skall passa applikationen man bygger helt enkelt. Man behöver veta sitt behov innan man skaffar sig en.…

Prusa mk3 3d-printer

Prusa mk3 3d-printer

När man håller på med en hobby som rc-flyg (modellflyg och racerdrönare i mitt fall) eller någon annat lite pyssligt är de väldigt behändigt med en 3-d skrivare som kan skriva ut reservdelar när det behövs, och det kommer att behövas reservdelar! I alla fall om man håller på med racerdrones.…

Flight controller (FC) så fungerar den

Flight controller (FC) så fungerar den

När jag började med RC flyg i slutet på nittiotalet fanns det inga flight controllers eller speciellt avancerad utrusning att bestycka flygtygen med. En enkel radiomottagare och analoga servon var det man fick nöja sig med. Drönare var det ingen som sysslade med då de utan dagens teknik hade varit helt omöjliga att flyga.…

Racerdrone för nybörjare

Racerdrone för nybörjare

Köpte mig en Eachine wizard x220 för att börja köra lite drönare på ”riktigt”. Den stora skillnaden mellan att flyga en racerdrönare och en drönare från t.ex DJI är att du bestämmer själv vilka begränsningar den skall ha genom programmering av flightconrollern. En Mavic från te.x DJI, den kan du inte flyga upp och ner. Den kommer tillbaka av sig själv om du skulle förlora kontakten. Den lutar aldrig mer än ett visst antal grader hur mycket du än drar i spakarna. Den undviker till och med objekt som är i vägen. Det gör INTE en racerdrönare, den flyger dit du styr den, punkt. Ofta rakt ner i backen. Det krävs en hel del träning för att bemästra konsten att styra en sådan här manick. Det finns som tur är en hel del olika simulatorer att ladda ner och öva på. Det rekommenderas starkt. Sedan är det väldigt bra att läsa på en hel del innan. Man kommer behöva lära sig programmet Betaflight eller Cleanflight för att programmera sin flightcontroller. Själv kollade jag mycket på youtubern Joshua Bardwell: https://www.youtube.com/user/loraan

ND-filter

ND-filter

Här kommer ett tips som kommer göra att dina drönarfilmer och bilder tas till nästa nivå!…

Lipo batterier

Lipo batterier

Den vanligaste sorten av batteri som används inom drönar och flyghobby är litiumpolymerbatterier. Dessa har en hög energitäthet och kan både laddas och urladdas med hög ström. Förmågan att ladda ur är oftast mycket högre än laddningsförmågan. Det finns många olika tillverkare och här är det idé att köpa något välkänt och inte det billigaste.…

3-D printad spinner

3-D printad spinner

Idag fick min Prusa jobba lite igen. En liten micromodell som blivit liggandes fick en ny spinner. Helt vanligt PLA utskrivet med standardinställningar och 0,2mm lagerhöjd.…

Minidrönare, bygge del 3

Minidrönare, bygge del 3

Steg 3: Löda fast kablarna som förbinder fartreglaget med flight controllern. På fartreglagets (Mamba F30 mini) sida sitter det en kontakt men på flight controllern (CLracing F4 mini) saknas det en matchande sådan så där måste kablarna lödas fast en och en.…

« Till start