Iflight titan DC5 FPV-ram

Iflight titan DC5 FPV-ram

Äntligen lite bättre flygväder! Har inte blivit något FPV-flygande alls under vinterhalvåret utan bara några få vinterflygningar med Mavicen så nu när det blev ett par dagar med sol blev det premiärflygning.

En budgetvariant med iflights DC5 ram har blivit till. En ram som efter första dagens erfarenheter inte rekommenderas till nybörjare då den är i klenaste laget. En inte allt för hård krasch resulterade i en bruten arm,.. på drönaren alltså. Som tur är så har man ju lite självinsikt och beställde redan från början lite reservdelar så nu är det bara hem och byta. En härlig dag i solen blev det i alla fall och vi kunde konstatera att våran solcellsladdninganläggning även fungerar denna säsong 🙂

DJI FPV drone

DJI FPV drone

Ojojoj! Nu blir det åka av! DJI har överträffat sig själva och släppt en drönare med habegär som heter duga!

När de släppte sina fristående FPV-prylar (googles version 1 tillsammans med air-uniten och kameran) var det en gamechanger för FPV flygandet. Det krävdes dock fortfarande att man byggde sin egen drönare för att sedan installera dessa prylar.

Med denna produkt får man allt färdigt från start. Förutom att allt är färdigt så slipper man programmeringsdelen också. Det finns flera så kallade flightmodes så för nybörjaren är den mer eller mindre lika lättflugen som någon av deras tidigare drönare. I det mest avancerade läget har du som pilot full kontroll och kan flyga precis så som du själv vill. En cool funktion är att du med en enkel knapptryckning kan få drönaren att utföra en emergency brake. Skulle du börja tappa kontrollen så gör denna funktion att drönaren stannar på stället och automatiskt övergår till stabilt flygläge. Skulle du då vara så skakig att du bara vill avsluta flygpasset kan drönaren ta sig tillbaka till startplatsen och utföra en automatisk landning helt utan input från piloten.

Några hightlights som är sällsynta bland hemmabyggda racerdrönare:

  1. Flygtid på upp mot 20 minuter
  2. Active avodiance control (fungerar inte i alla flightmodes)
  3. GPS
  4. RTH (return to home)
  5. Emergency brake
  6. 140km/h top speed
  7. Räckvidd, upp till 10km!!!!!!
  8. Film 4K, 50/60fps, FHD, 50,60,100,120fps

Det dröjer nog inte läge förrän det trycks på beställningsknappen än en gång!

Flight controller till racerdrönare

Flight controller till racerdrönare

Valet av flight controller till sin drönare kan var svår med alla varianter som finns på marknaden. Det finns inte så mycket rätt eller fel utan den skall passa applikationen man bygger helt enkelt. Man behöver veta sitt behov innan man skaffar sig en.

Det finns några olika storlekar men standar är med fästhål 30,5X30,5mm som passer det flesta ramar. Skall man bygga en drönare med return-to-home funktion behöver flightcontrollern ha kompass och barometer. Detta går att lägga till externt men lika bra att köpa en som har allt man behöver från början så slipper man extra vikt. Just för return-to-home behövs även en GPS och den är alltid extern och kopplas in till flight controllern via en av UART-kontakterna.

I detta fall var jag ute efter en flight controller till min Armattan Marmotte som skall bli en FPV-racerdrönare och då behövs varken kompass eller barometer. Däremot är det najs om den kan kopplas direkt till DJIs air unit utan att jag skall behöva löda en massa och då hittade jag denna flight controller från Diatone Inovations: MAMBA 405DJI

Den har alla nödvändiga funktioner och lite därtill. Denna variant såldes även som ett stack med PDB (power distribution bord) och ESC (electric speed controller) i ett. Fartreglagen (ESC) är på 50A vardera och kommer räcka väl till mina motorer.

Jag kommer inte använda DJIs radiosystem så DJIs airunit kommer bara agera sändare för digitalvideo och info från flight controllern till DJI FPV googles.

Motorer till racerdrönare

Motorer till racerdrönare

Valet av motorer till min Armattan blev en ny kvalitetsmotor från iFlight framtagen i samarbete med Patrick Xing, en teknikingenjör och drönarfantast. Cyber Xing 2207,5 2555KV, en dyr top-of-the-line motor som lovar bästa prestandan mellan effekt och vikt. Kraftigare precisionskullager, högre statorvolym och 4mm motoraxel i titan är detaljer som skiljer sig från billigare varianter.

Motorerna kommer i en trevlig liten låda väl ompackade av mjukt skum, lite onödigt med tanke på vad motorerna kommer utsättas för lite längre fram.... :)

I vissa fall säljs drönarmotorer med vänster eller högergängad propelleraxel för att motsvara motorns driftriktning men dessa motorer finns bara med högergängor. Viktigt att man använder sig av låsmuttrar på propellrarna så att de inte flyger av.

Tesla cybertruck i miniformat

Tesla cybertruck i miniformat

Drönarbyggandet har legat på is ett tag i väntan på Caddx nya kameraprodukter. Funderar på att bygga en liten rackare i 2,5-3” storlek. Kanske blir till vintern! 3-D skrivaren har fått jobba lite under tiden med diverse småprojekt. Senast blev det en modell av Teslas omtalade cybertruck som blev en present till kusinbarnet. Jag hittade en modell på thingiverse som även fanns i redigerbart filformat för fusion 360. Ritade om en hel del för att få den mer praktisk som leksak. Fungerade, kullagrade hjul, förbättrad passform, bättre funktionalitet på bakluckan och jalusi.

Hjulen gjordes om så att fälg och däck separerades till två olika objekt. Köpte ett nytt extremt flexibelt filament som jag printade däcken med. Resultatet blev väldigt bra med riktig gummikänsla. Provade att printa dem i PLA från början, men att köra med mönstrade hårda däck på ett hårt golv var inte trevligt för öronen. Med däcken printade i mjukt material blev ljudet näst intill obefintligt! Lek på bara! 🙂

Prusa mk3 3d-printer

Prusa mk3 3d-printer

När man håller på med en hobby som rc-flyg (modellflyg och racerdrönare i mitt fall) eller någon annat lite pyssligt är de väldigt behändigt med en 3-d skrivare som kan skriva ut reservdelar när det behövs, och det kommer att behövas reservdelar! I alla fall om man håller på med racerdrones. Fick en Prusa mk3 av min sambo för ett par år sedan och den har inte stått och dammat precis. Har skrivit ut en drös med tillbehör till min mavic såsom förlängda landningsfötter, solskydd för kameran, batterihållare m.m. Byggde en drönare helt från scratch med kamera och gps. Nästan alla fästen till all teknik är 3-printad. På bilden är det egentligen bara armarna man ser som inte är printade utan utskurna ur kolfiberark.

Ja, en 3-d printer är någon jag verkligen kan rekommendera! Även om man inte håller på med någon hobby så är det väldigt behändigt att kunna skriva ut saker till hemmet. Jag använder nästan uteslutande PLA-filament till mina utskrifter då det räcker gott för det jag gör. Det finns en hel uppsjö av olika filament för olika användningsområden men PLA-räcker gott för en nybörjare. Det finns en del sidor med färdiga produkter t.ex www.thingiverse.com men roligast är ju att rita själv. Använder sketchup för det är den programmet jag kan men hade gärna använd något mer avancerat om jag kunnat. Många andra använder sig av fusion 360 som är mycket mer användbart om man är duktig på det.

DJI AirUnit för digital FPV, racerdrönare

DJI AirUnit för digital FPV, racerdrönare

DJI släppte sitt digitala FPV-system tidigare i år och nu har det kommit på plats i min Armattan Marmotte. Har installerat hela systemet i den övre plattan för att enkelt kunna komma åt det.

Vad är då grejen med det här systemet? Jo,... det är digitalt! Länge har FPV-flygandet dragits med den dåliga kvalitén som den analoga sändaren ger. Mycket brus och störningar i bilden och dålig räckvidd. Detta systemet lovar fin bild i 720p med upp till 120fps och en överföring på >28ms. Har bara testat inomhus ännu och det ser mycket lovande ut.

Systemet består av:

  • Kamera med en 2,1mm lins som spelar in i 1080p/60fps
  • Airunit som agerar flightcontroller och sändare för den digitala videoöverföringen
  • Två antenner MMCX elbow

Finns det några nackdelar jämfört med de analoga systemen då? Ja, priset... för att kunna använda ovanstående grejer behöver man även köpa DJIs googles. Allt säljs i paket i olika former då man även kan välja att köra med DJIs radiosystem. Priset, i mitt fall utan radio, landade på drygt 7000:- Ett analogt system kan man få tag på för några hundralappar.

DJI FPV googles, bäst på marknaden

DJI FPV googles, bäst på marknaden

Detta headset tillhör DJIs digitala FPV system. Kvalitén är riktigt bra och det känns att de är ett par påkostade ögon. Med fyra antenner som sitter vinklade ifrån varandra lovas upp till 4km räckvidd. Längre än vad min radio klarar så det gäller att inte flyga för långt! I ögonen sitter en skärm på 1440x810 pixlar med en uppdateringsfrekvens på 120Hz.

Detta headset är i en helt annan klass än de analoga systemen som hittills varit det enda som funnits på marknaden. Har svårt att se att konkurrenterna kommer hålla fast vid den gamla tekniken då kvalitetsskillnaden på videoöverföringen helt enkelt är för stor. Bilden är nåja, kanske inte knivskarp men förvånansvärd bra, det handlar ju ändå om livestreamad video från ett flygtyg i hög hastighet! Pixligheten dyker upp lite då och då men jämfört med ett analogt system där bilden försvinner så fort man rundar ett träd är detta rena drömmen.

Vikten är 420g och de känns väldigt lätta när man har dem på sig. Detta mycket för att DJI inte gjort plats för några batterier. Det som medföljer är en lång sladd med XT60 kontakt förberedd att pluggas in i ett extern batteri. Detta ingår dock inte i det redan väl tilltagna priset utan måste köpas separat. Headsetet tar allt mellan 7,4-17,6V så 2-4S Lipo funkar bra. Kommer köra på ett 3S 5200mAh som jag har liggandes.

JAS av golvisolering

JAS av golvisolering

Balsasträ har länge varit det materialet man har använt sig av för att bygga modeller, särskilt flygande sådana då materialet är både lätt och förhållandevis starkt. På senare år har man dock börjat använda sig av andra cellplastbaserade material. Ett billigt sätt att komma undan är att köpa golvisolering! Detta material är väldigt medgörligt och går att limma, slipa och forma, i många fall mycket lättare än balsaträ. Hittade en ritning på en JAS som jag ritade om så att den passade att bygga en flygande modell av. Detta blev slutresultatet. Det sitter en eldriven 40mm fläkt i som drivs av ett 2-cells lipobatteri. Installerade även ett gyro som känner av rörelser i höjdplanet (tväraxeln). Med detta gyro kunde jag låta tyngdpunkten ligga lite bakom vad som annars hade varit tvunget. Detta medförde att modellen går att svänga på en "femöring". Ostabil som attan och näst intill omöjlig att flyga när gyrot är avstängt men hyfsat stabil med gyrot påslaget. Kul kul! :)

DJI Osmo pocket

DJI Osmo pocket

Välkommen till hemmavideoprouktgänget! Som ett komplement till Mavicen gick jag och köpte en DJI Osmo pocket. Vilken liten härlig krabat! Filmar i 4k med en stabilisering som är i klass med proffsutrustning! I alla fall för en som mig. Lite knepigt att få färgkorrigeringen att matcha Mavicen men det går! Då jag filmar i D-log med Mavicen och med D-cinelike med pocketen skiljer sig utgångsmaterialet sig åt och behöver korrigeras för att matcha varandra i post-production. Det finns massor av duktiga redigerare som visar hur man gör på youtube och då jag själv inte är någon expert brukar jag leta upp någon bra video och följa instruktionerna. Efter tillräckligt många redigeringar kanske det sätter sig :) Kan varmt rekommendera denna kamera som trots sin storlek filmar fantastiskt bra. Men som alltid med små sensorer lämpar den sig för film i dagsljus. I dåligt ljus är det svårt att få till något bra så om man vill filma i mörker med en stabiliserande produkt får man klättra några prissteg och kanske köpa sig en DJI Ronin och sätta dit sin favvorkamera som klarar tuffa ljusförhållanden.

Här är en bra förklaring om vad D-log är:

« Till start