DJI FPV drone

DJI FPV drone

Ojojoj! Nu blir det åka av! DJI har överträffat sig själva och släppt en drönare med habegär som heter duga!

När de släppte sina fristående FPV-prylar (googles version 1 tillsammans med air-uniten och kameran) var det en gamechanger för FPV flygandet. Det krävdes dock fortfarande att man byggde sin egen drönare för att sedan installera dessa prylar.

Med denna produkt får man allt färdigt från start. Förutom att allt är färdigt så slipper man programmeringsdelen också. Det finns flera så kallade flightmodes så för nybörjaren är den mer eller mindre lika lättflugen som någon av deras tidigare drönare. I det mest avancerade läget har du som pilot full kontroll och kan flyga precis så som du själv vill. En cool funktion är att du med en enkel knapptryckning kan få drönaren att utföra en emergency brake. Skulle du börja tappa kontrollen så gör denna funktion att drönaren stannar på stället och automatiskt övergår till stabilt flygläge. Skulle du då vara så skakig att du bara vill avsluta flygpasset kan drönaren ta sig tillbaka till startplatsen och utföra en automatisk landning helt utan input från piloten.

Några hightlights som är sällsynta bland hemmabyggda racerdrönare:

  1. Flygtid på upp mot 20 minuter
  2. Active avodiance control (fungerar inte i alla flightmodes)
  3. GPS
  4. RTH (return to home)
  5. Emergency brake
  6. 140km/h top speed
  7. Räckvidd, upp till 10km!!!!!!
  8. Film 4K, 50/60fps, FHD, 50,60,100,120fps

Det dröjer nog inte läge förrän det trycks på beställningsknappen än en gång!

Flight controller (FC) så fungerar den

Flight controller (FC) så fungerar den

När jag började med RC flyg i slutet på nittiotalet fanns det inga flight controllers eller speciellt avancerad utrusning att bestycka flygtygen med. En enkel radiomottagare och analoga servon var det man fick nöja sig med. Drönare var det ingen som sysslade med då de utan dagens teknik hade varit helt omöjliga att flyga.

Idag gör tekniken att både flygplan och drönare kan flyga utan speciellt mycket input från en pilot.

Som nybörjare idag kan man i förväg bestämma (med rätt utrustning) hur mycket ”flyghjälp” man vill ha från en dator ombord. Man kan t.ex bestämma att lutningen åt ett visst håll inte kan överskrida en viss vinkel, att flygplanet eller drönaren rätar ut sig när man släpper spakarna. Detta gör det nästan omöjligt att krascha.

Den stora skillnaden mellan stabiliseringssystemen som sitter i flygplan och drönare är att drönarens system är mångt mer avancerat.

När det gäller flygplan har piloten full kontroll över motorns hastighet och stabiliseringssystemet sköter rodren med hjälp av gyron.

I en drönare är det flight controller som sköter motorernas hastighet. Flight controllern är konfigurerbar och programmeringsbar för att passa i olika sorters drönare. När en pilot t.ex vill att drönaren skall flyga framåt så ges spakutslag framåt. Flight controllern ger då de olika motorerna rätt rotationshastighet för att detta skall ske. För en kort stund börjar de bakre motorerna snurra lite snabbare och de främre något långsammare så att drönaren börjar luta.

Flight controllern läser av sitt läge med hjälp av gyron och accelerometer flera tusen gånger i sekunden och skickar därefter signaler till motorerna som ändrar varvtalet för att bibehålla stabilitet och samtidigt få önskad effekt från pilotens input.

Många flight controllers tillåter flera så kallade flightmodes som enkelt väljs med en switch på sändaren. Ett exempel på en fler-modes setup (i detta fall 3) kan vara att i läge 1 stannar drönaren helt när spakarna släpps med hjälp av GPS-positionering, accelerometer och barometer, i läge 2 låses maximal lutning till ett visst gradtal som gör det omöjligt för piloten att slå runt och i läge 3 ges piloten full kontroll. Med hjälp av en sådan setup kan man i situationer där man ”tappat bort sig” enkelt slå över till läge 1 där drönaren stabiliserar sig själv och stannar på stället.

Flight controller till racerdrönare

Flight controller till racerdrönare

Valet av flight controller till sin drönare kan var svår med alla varianter som finns på marknaden. Det finns inte så mycket rätt eller fel utan den skall passa applikationen man bygger helt enkelt. Man behöver veta sitt behov innan man skaffar sig en.

Det finns några olika storlekar men standar är med fästhål 30,5X30,5mm som passer det flesta ramar. Skall man bygga en drönare med return-to-home funktion behöver flightcontrollern ha kompass och barometer. Detta går att lägga till externt men lika bra att köpa en som har allt man behöver från början så slipper man extra vikt. Just för return-to-home behövs även en GPS och den är alltid extern och kopplas in till flight controllern via en av UART-kontakterna.

I detta fall var jag ute efter en flight controller till min Armattan Marmotte som skall bli en FPV-racerdrönare och då behövs varken kompass eller barometer. Däremot är det najs om den kan kopplas direkt till DJIs air unit utan att jag skall behöva löda en massa och då hittade jag denna flight controller från Diatone Inovations: MAMBA 405DJI

Den har alla nödvändiga funktioner och lite därtill. Denna variant såldes även som ett stack med PDB (power distribution bord) och ESC (electric speed controller) i ett. Fartreglagen (ESC) är på 50A vardera och kommer räcka väl till mina motorer.

Jag kommer inte använda DJIs radiosystem så DJIs airunit kommer bara agera sändare för digitalvideo och info från flight controllern till DJI FPV googles.

DJI har en drönare för alla

DJI har en drönare för alla

DJI är enligt mig det företag som kommit längst när det kommer till drönare både för kommersiellt samt för privat bruk.

I kategorin för privat bruk finner vi Mavicfamiljen med 5 medlemmar, Phantom pro 4 v2 och Spark.

Här följer lite kort info om de olika drönarna:

Mavic 2 är den som har bäst kamera i Mavicfamiljen, en 4K 20MP Hasselblad med en "stor" 1 inch CMOS sensor samt en reglerbart bländarvärde från F/2.8-F11, ISO 100-6400, elektronisk slutare 8-1/8000sek. En helt fantastisk kamera med andra ord. Sensorer för att undvika objekt finns åt alla håll. Vikt: 907g Flygtid: Ca 31 min

Pris: Ca 16000:-

Mavic 2 finns även i en variant med en zoombar kamera. Det är dock inte en Hasselblad utan en mindre 4K 12MP variant med en 1/2.3 inch sensor och reglerbart bländarvärde F/2.8-F/3.8, ISO 100-3200, elektronisk slutare 1-1/8000sek. Fördelen med denna variant är att man kan få coola effekter med hjälp av zoomfunktionen. Sensorer för att undvika objekt finns åt alla håll. Vikt: 905g Flygtid: Ca 31 min

Pris: Ca 13200:-

Mavic pro platinum har en 4K 12,35MP kamera som även den har en 1/2.3 inch sensor men som saknar zoomfunktion och som har fast bländarvärde på F/2.2, ISO 100-3200, elektronisk slutare 8-1/8000sek. Sensorer för att undvika objekt finns bara i fronten. Vikt: 634g Flygtid: Ca 30 min

Pris: Ca 12000:-

Mavic Air har en 4k 12 MP kamera med en 1/2.3 inch sensor med fast bländarvärde F/2.8, ISO 100-3200, elektronisk slutare 8-1/8000sek. Sensorer för att undvika objekt både fram och bak. Vikt: 430g Flygtid: Ca 20 min

Pris: Ca 7800:-

Mavic mini har även den en 12 MP kamera med en 1/2.3 inch sensor med fast bländarvärde F/2.8, ISO 100-3200, elektronisk slutare 4-1/8000sek men kan dock "bara" filma i 2.7K. Denna drönare har endast sensorer som känner av nedåt och saknar därmed förmågan att själv stanna om något skulle komma i vägen. Vikt: 249g Flygtid: Ca 30 min

Pris: Ca 4500:-

Alla Ovanstående är ihopfällbara och tar på så sätt minimalt med utrymme i packningen.

Det var alla drönare i Mavicfamiljen.

Sen har vi Phantom och Spark som befinner sig i var sin ände av spektrumet.

Phantom 4 pro V2 har en 20MP kamera med en 1 inch sensor, variabel bländare F/2.8-F/11, ISO 100-6400. Den har även en mekanisk slutare 8-1/2000sek samt en elektronsik slutare 8-1/8000sek. Kameran kan filma i 4K/60fps vilken ingen av de andra drönarna kan så detta är den mest avancerade av drönarna för privat bruk. Sensorer för att undvika objekt finns åt alla håll. Drönaren är inte ihopfällbar och tar därmed mer plats. Vikt: 1375g Flygtid: Ca 30 min

Pris: Ca 20 000:-

Spark har en 12 MP kamera med 1/2.3 inch sensor, fast bländare F/2.6, ISO 100-3200, elektronisk slutare 2-1/8000sek. Den största skillnaden mellan gimbalerna som sitter på denna jämfört med de andra drönarna är att denna endast har en tvåaxlig gimbal. Den saknar förmågan att parera i sidled vilket gör att denna drönare inte tar riktigt lika stabil video som de andra. Den har även ett litet annorlunda sensorsytem för att undvika objekt vilket gör att det fungerar bäst på väldigt när håll såsom när man flyger inomhus. Även om denna drönare är liten så går den inte att fälla ihop vilket gör att den tar nästan lika mycket plats i packningen som en Mavic 2. Vikt: 300g Flygtid: Ca 15min

Pris: Ca 4500:-

När det kommer till de kommersiella drönarna för professionella filmningar samt för övervakning och jordbruk finns flera varianter.

Ispire 2 går att bestycka med olika sorters kamerasystem. Vikten utan kamera och gimbal är 3440g och med en maximal flygvikt på 4250g har man utrymme för ett kamerasystem som väger 810g. Denna drönare fäller upp landningsstället vilket gör att kameragimbalen kan snurra 360 grader utan att få med själva drönaren vilket underlättar när man filmar.

Denna drönare kostar ca 34 000:- utan gimbal och kamera. Beroende på vilken kamera man väljer landar priset på 110 000-300 000:-

Dji:s Agras T16 och MG 1-P series är helt och hållet för industrianvändning för såväl film, jordbruk,bygg och anläggning m.m. Priset på ett sådant system går inte att säga då det helt beror på vilken sorts utrustning man bestyckar dem med.

Photo by Mitch Nielsen on Unsplash

Stabilisera din drönarfilm

Stabilisera din drönarfilm

Att bygga en egen drönare från scratch är kul men kräver en hel del finurligheter för att fungera bra. Dagens drönare är så bra att det egentligen inte finns någon anledning att försöka sig på att bygga en själv men det är ju så kul! Ett måste om man vill filma från en drönare i rörelse är att stabilisera kameran. Enklast är att fästa kameran i en 3-axlig gimbal.

Har man som jag en 3-d printer blir det genast mycket enklare om man vill konstruera en själv. I detta fallet hade jag en GoPro Session som jag tänkte använda och printade en anpassad hållare.

Gimbalen är av enklare modell och har fästs mellan landningsställen under drönaren. Gimbalen fungerar genom att man fäster ett 3-axligt gyro på den delen som kameran sitter. Gyrot skickar signaler till programvaran på gimbalens kort om sin position som i sin tur skickar signaler till de tre motorerna som ser till att hålla gyrot i samma position hela tiden oavsett hur själva infästningen rör sig.

När drönaren lutar åt något håll kompenserar motorerna i gimbalen så att kameran hela tiden håller sig stabil oavsätt flygläge.

Resultatet blir en jämn och fin video.

DJI AirUnit för digital FPV, racerdrönare

DJI AirUnit för digital FPV, racerdrönare

DJI släppte sitt digitala FPV-system tidigare i år och nu har det kommit på plats i min Armattan Marmotte. Har installerat hela systemet i den övre plattan för att enkelt kunna komma åt det.

Vad är då grejen med det här systemet? Jo,... det är digitalt! Länge har FPV-flygandet dragits med den dåliga kvalitén som den analoga sändaren ger. Mycket brus och störningar i bilden och dålig räckvidd. Detta systemet lovar fin bild i 720p med upp till 120fps och en överföring på >28ms. Har bara testat inomhus ännu och det ser mycket lovande ut.

Systemet består av:

  • Kamera med en 2,1mm lins som spelar in i 1080p/60fps
  • Airunit som agerar flightcontroller och sändare för den digitala videoöverföringen
  • Två antenner MMCX elbow

Finns det några nackdelar jämfört med de analoga systemen då? Ja, priset... för att kunna använda ovanstående grejer behöver man även köpa DJIs googles. Allt säljs i paket i olika former då man även kan välja att köra med DJIs radiosystem. Priset, i mitt fall utan radio, landade på drygt 7000:- Ett analogt system kan man få tag på för några hundralappar.

Racerdrone för nybörjare

Racerdrone för nybörjare

Köpte mig en Eachine wizard x220 för att börja köra lite drönare på ”riktigt”. Den stora skillnaden mellan att flyga en racerdrönare och en drönare från t.ex DJI är att du bestämmer själv vilka begränsningar den skall ha genom programmering av flightconrollern. En Mavic från te.x DJI, den kan du inte flyga upp och ner. Den kommer tillbaka av sig själv om du skulle förlora kontakten. Den lutar aldrig mer än ett visst antal grader hur mycket du än drar i spakarna. Den undviker till och med objekt som är i vägen. Det gör INTE en racerdrönare, den flyger dit du styr den, punkt. Ofta rakt ner i backen. Det krävs en hel del träning för att bemästra konsten att styra en sådan här manick. Det finns som tur är en hel del olika simulatorer att ladda ner och öva på. Det rekommenderas starkt. Sedan är det väldigt bra att läsa på en hel del innan. Man kommer behöva lära sig programmet Betaflight eller Cleanflight för att programmera sin flightcontroller. Själv kollade jag mycket på youtubern Joshua Bardwell: https://www.youtube.com/user/loraan Han har filmer om det mesta gällande drönare, mycket lärorikt.

Wizzard 220 nya motorer, DJI Air Unit del 1

Wizzard 220 nya motorer, DJI Air Unit del 1

Dags för en uppgradering av min Eachine Wizzard 220.

Den här drönaren köpte jag för några år sedan som en RTF modell, det enda som behövdes var en mottagare och såklart en radio. En sjysst nybörjarmodell av enklare slag. Hårdvaran bestod då av ett enklare SP-racing F3-kort, 20A fartreglage, en enkel analog kamera med en 25mW sändare. Ett 3S-batteri var vad den klarade utan att bränna fartreglage och motorer.

Nu är tiden inne för en uppgradering med nya prylar!

  1. Motorer: iFlight Xing 2208 2450kv
  2. Flightcontroller: Diatone Mamba F405 DJI
  3. Fartreglage: Diatone MAMBA F50 PRO
  4. Kamera: DJI FPV
  5. Batteri: 4S 1550mAh

För att få plats med DJIs air unit kommer ramen behöva göras om lite. Den är lite för bred för att få plats mellan stagen så tanken är att rita nya stag som även kommer fungera som hållare för DJI Air Unit. Med en förlängd bakkropp kommer även övre plattan bytas ut till en anpassad variant som även den kommer ritas och printas ut. Ett nytt fäste för kameran kommer också behövas. Inte helt klar med den designen ännu men den kommer vara vinklingsbar upp till 70º.

Point of interest med Mavic Pro

Point of interest med Mavic Pro

Programvaran för att styra DJIs drönare är så användarvänlig den kan bli. Det finns massor av olika modes att använda sig av. Ett av dem är point of interest där man får drönaren att av sig själv hålla fokus på ett visst objekt. Man kan sedan välja med vilken hastighet och åt vilket håll drönaren skall röra sig samtidigt som objektet alltid befinner sig i mitten av bilden. När vi var i alperna tog vi liften upp till en av topparna i Saalbach och gick en av vandringslederna som går mellan topparna. På följande film är några av klippen filmade med detta mode, bland annat det där vi befinner oss högst upp på en av topparna.

Lär dig av en youtuber

Lär dig av en youtuber

En hobby med drönare och modellflygplan är en både teknisk, praktisk och teoretisk hobby. Man behöver ha koll på mycket inom elektronik, mekanik, aerodynamik, programmering och inte minst förstå sig på konstruktionerna man håller på med.

Helt klart lär man sig allt eftersom men det finns väldigt många duktiga youtubers som delar med sig sin kunskap.

Här listar jag några av mina favoriter:

Joshua Bardwell

Detta är en kille som kan det mesta om racerdrönare och det som hör där till. Han har många förklarande videos från det enklaste till det mest avancerade. Han lär dig hur programvaran till drönaren fungerar, hur du programmerar den och varför det fungerar som det gör.

RamyRC

Ramy bygger och flyger stora modeller av airliners. Han är otroligt duktig på att bygga så av honom kan man lära sig olika byggtekniker. Jag skulle gissa att hans stora intresse ligger i just byggandet och inte så mycket i själva flygandet. I min mening överdrivs hållfastheten i konstruktionerna vilket resulterar i väldigt tunga modeller. Han hade nog vunnit på att bygga lättare modeller som då inte behöver den styrka som dem han bygger idag. I vilket fall så blir modellerna helt otroliga.

FliteTest

Ett gäng killar som började med att filma olika små projekt och som idag har vuxit till en hel verksamhet. De har köpt ett stort hus som de gjort till en stor modellflygverkstad med alla tänkbara verktyg och maskiner. Utanför har de vad jag tror är en golfbana de köpt som nu används som testflygområde. Mest roliga projekt att titta på och få inspiration ifrån.

RCLifeOn

En svensk kille som gör roliga videos om sina olika projekt. Jordnära och väldigt underhållande. Duktig på det tekniska och finurlig när det gäller nya projekt. Inte så mycket lärande men en kul inspirationskälla.

Lars Christensen

En dansk kille som jag lärt mig det mesta av när det gäller Fusion360. Ett cadprogram som är fantastiskt att konstruera i. En 3-d printer är nästan ett måste när man sysslar med denna hobby. Lars lär dig det du behöver för att komma igång med att printa dina egna delar.

Drone Film Guide

Den här kanalen tar upp olika filmtekniker för att hjälpa dig få till riktigt bra drönarfilmer. Allt från hur du bör flyga till hur du får till redigeringen av dina filmer.

Iflight titan DC5 FPV-ram

Iflight titan DC5 FPV-ram

Äntligen lite bättre flygväder! Har inte blivit något FPV-flygande alls under vinterhalvåret utan bara några få vinterflygningar med Mavicen så nu när det blev ett par dagar med sol blev det premiärflygning.

En budgetvariant med iflights DC5 ram har blivit till. En ram som efter första dagens erfarenheter inte rekommenderas till nybörjare då den är i klenaste laget. En inte allt för hård krasch resulterade i en bruten arm,.. på drönaren alltså. Som tur är så har man ju lite självinsikt och beställde redan från början lite reservdelar så nu är det bara hem och byta. En härlig dag i solen blev det i alla fall och vi kunde konstatera att våran solcellsladdninganläggning även fungerar denna säsong 🙂

« Till start