Cykling i Saalbach

Cykling i Saalbach

Cykling i Saalbach

På midsommar stack vi iväg till alperna och cyklade lite E-mountenbike! Så gött med elcykel i dessa backar! Mavicen var så klart med på denna resan också :) Vilken upplevelse! Kan starkt rekommendera detta. Finns det något vackrare än dessa vyer:

Point of interest med Mavic Pro

Point of interest med Mavic Pro

Programvaran för att styra DJIs drönare är så användarvänlig den kan bli. Det finns massor av olika modes att använda sig av. Ett av dem är point of interest där man får drönaren att av sig själv hålla fokus på ett visst objekt. Man kan sedan välja med vilken hastighet och åt vilket håll drönaren skall röra sig samtidigt som objektet alltid befinner sig i mitten av bilden. När vi var i alperna tog vi liften upp till en av topparna i Saalbach och gick en av vandringslederna som går mellan topparna. På följande film är några av klippen filmade med detta mode, bland annat det där vi befinner oss högst upp på en av topparna.

DJI Osmo pocket

DJI Osmo pocket

Välkommen till hemmavideoprouktgänget! Som ett komplement till Mavicen gick jag och köpte en DJI Osmo pocket. Vilken liten härlig krabat! Filmar i 4k med en stabilisering som är i klass med proffsutrustning! I alla fall för en som mig. Lite knepigt att få färgkorrigeringen att matcha Mavicen men det går! Då jag filmar i D-log med Mavicen och med D-cinelike med pocketen skiljer sig utgångsmaterialet sig åt och behöver korrigeras för att matcha varandra i post-production. Det finns massor av duktiga redigerare som visar hur man gör på youtube och då jag själv inte är någon expert brukar jag leta upp någon bra video och följa instruktionerna. Efter tillräckligt många redigeringar kanske det sätter sig :) Kan varmt rekommendera denna kamera som trots sin storlek filmar fantastiskt bra. Men som alltid med små sensorer lämpar den sig för film i dagsljus. I dåligt ljus är det svårt att få till något bra så om man vill filma i mörker med en stabiliserande produkt får man klättra några prissteg och kanske köpa sig en DJI Ronin och sätta dit sin favvorkamera som klarar tuffa ljusförhållanden.

Här är en bra förklaring om vad D-log är:

Drönartävling i vardagssrummet

Drönartävling i vardagssrummet

Något som brukar vara väldigt populärt på fester eller middagar är att ha olika sorters lekar. En av dessa som vi brukar köra går ut på att flyga minidrönare i en bana som vi bygger upp i ett av våra rum. Det finns ganska många olika sorters drönare i denna storlek och skillnaderna är inte särskilt stora. De är lätta och faktiskt ganska hållbara om man är något sådär försiktig. Extra propellrar kan dock vara bra att ha till hands. I vilket fall, bygg upp en bana av olika föremål att passera. Tex under stolar, mellan böcker, hålutrymmen i bokhyllor m.m. Låt de tävlande köra två och två och tävla mot varandra. Det brukar vara oerhört uppskattat och även de som aldrig provat att flyga drönare brukar efter en liten stund tycka det är riktigt kul.

Vill man lära sig konceptet om hur drönare funkar är dessa små varianter väldigt bra att börja med. De brukar säljas i färdiga paket med allt man behöver. Reservdelar kan vara lite knepigt att få tag i och behövs ett batteribyte så krävs det lite kunskaper om elektronik och lödning.

Winglets till modellflygplan, 3-D printade

Winglets till modellflygplan, 3-D printade

Har lyckats lära mig programmet Fusion 360 någorlunda och lyckats skapa winglets till ett av mina modellflygplan.

Helt onödigt men kul :)

På riktiga flygplan är dessa winglets dock viktiga. De minskar luftmotståndet vid vingspetsarna samt ser till att vingarna har bättre funktion. Utan winglets bildas luftvirvlar vid vingspetsarna. Lufttrycket är högre på vingens undersida och lägre på ovansidan vilket gör att luften vid vingspetsarna går runt från undersidan till ovansidan och bildar en virvel vilken påverkar både luftmotståndet och rodrens funktion. Ju tyngre flygplanet är desto starkare blir virvlarna.

Det finns många flygolyckor som kan härledas till dessa virvlar. Mindre flygplan som hamnar i en virvel från större flygplan påverkas ordentligt, här är ett exempel på ett mindre flygplan som startar precis efter att ett lite större flygplan flugit förbi på låg höjd.

Med winglets styrs luften ifrån undersidan av vingen mer kontrollerat och gör virvlarna betydligt mindre samtidigt som man bibehåller rodrens funktion ända ut till spetsarna.

Flight controller till racerdrönare

Flight controller till racerdrönare

Valet av flight controller till sin drönare kan var svår med alla varianter som finns på marknaden. Det finns inte så mycket rätt eller fel utan den skall passa applikationen man bygger helt enkelt. Man behöver veta sitt behov innan man skaffar sig en.

Det finns några olika storlekar men standar är med fästhål 30,5X30,5mm som passer det flesta ramar. Skall man bygga en drönare med return-to-home funktion behöver flightcontrollern ha kompass och barometer. Detta går att lägga till externt men lika bra att köpa en som har allt man behöver från början så slipper man extra vikt. Just för return-to-home behövs även en GPS och den är alltid extern och kopplas in till flight controllern via en av UART-kontakterna.

I detta fall var jag ute efter en flight controller till min Armattan Marmotte som skall bli en FPV-racerdrönare och då behövs varken kompass eller barometer. Däremot är det najs om den kan kopplas direkt till DJIs air unit utan att jag skall behöva löda en massa och då hittade jag denna flight controller från Diatone Inovations: MAMBA 405DJI

Den har alla nödvändiga funktioner och lite därtill. Denna variant såldes även som ett stack med PDB (power distribution bord) och ESC (electric speed controller) i ett. Fartreglagen (ESC) är på 50A vardera och kommer räcka väl till mina motorer.

Jag kommer inte använda DJIs radiosystem så DJIs airunit kommer bara agera sändare för digitalvideo och info från flight controllern till DJI FPV googles.

ND-filter

ND-filter

Här kommer ett tips som kommer göra att dina drönarfilmer och bilder tas till nästa nivå!

När man filmar vill man få den där lite släpiga filmkänslan och för att få det vill man ha en ganska lång slutartid. Ett bra riktvärde är att slutartiden skall vara det dubbla fps värdet. Filmar man med 25 fps så är en slutartid på 1/50s att rekommendera, filmar man med 30fps är 1/60s att rekommendera. När det är ljust ute blir bilden allt som oftast överexponerad vid dessa värden och det är då ND-filtret kommer in i bilden! ND-filtret fungerar ungefär som ett par solglasögon vilket gör att man kan använda sig av en längre slutartid i ljusa förhållanden. Man får prova sig fram ute på fältet och välja det filter som ger bäst värden för stunden. Polarpro har ND-filter till de flesta av DJI:s drönare och dessa kan jag rekommendera då de funkat fint för mig.

Värdet på ND-filtret anger hur mycket ljus det släpper igenom. Ju högre värde, desto mindre ljus släpper det igenom. En väldigt cool effekt med ett ND-filter med högt värde (1000) är att man kan ta coola bilder med lång slutartid för att få den där rörelseoskärpan som kan vara önskvärd t.ex om man tar kort på ett vattenfall, eller på en trafikerad väg där bilarna blir suddiga men allt annat skarpt.

Photo by Dose Media on Unsplash

Propellrar

Propellrar

På de allra flesta flygplan sitter det någon sorts propeller som driver flygplanet framåt, även jetmotorer har propellerliknade element (fläktar) men där har de en liten annorlunda funktion. Det finns dock jetmotorer som driver ”vanliga” propellrar där propellrarna är direktverkande i luften.

Det finns många olika sorters propellrar, 2-bladiga, 3-bladiga osv. Den vanligaste sorten på små flygplan är den tvåbladig varianten. Den är den mest effektiva men det finns orsaker som gör att man inte alltid väljer det ändå. Flerbladiga propellrar är tystare då pereferihastigheten vid spetsarna är lägre. Den kan också vara så att motorn är väldigt stark och att en tvåbladig helt enkelt skulle bli för stor. Krafterna som verkar på en propeller är enorm. Vid höga varvtal är centrifugalkraften stor och för att få ner hastigheten på propellern kan man istället lägga till fler blad. Vissa flygplan har även ställbara propellerblad vilket innebär att man kan ändra vinkeln med vilken propellern skär igenom luften. På så sätt kan man ha samma varvtal (constant speed) på motorn oavsett effekt från motorn. Vid högre effekt ju högre vinkel. Vid landning kan man använda en varierbar propeller som broms med ”reverse speed”, man ändrar helt enkelt vinkeln så att den blir negativ och istället pressar luften framåt i stället för bakåt. Detta brukar man kunna höra vid landning då det låter som att piloten gasar på, vilken hen också gör. Dessa propellerblad brukar också kunna vridas (flöjlas) helt och hållet så att luftmotståndet blir så litet som möjligt. Denna funktion är väldigt bra om en motor skulle gå sönder i luften då en stillastående (oflöjlad) propeller agerar som en stor broms.

Formen på en propeller är strömlinjeformad och har samma funktion som en flygplansvinge. När propellerns blad snurrar genom luften skapas ett undertryck framför och ett övertryck på bakom vilket förflyttar luftmassan bakåt. Väldigt snabba propellrar har nu för tiden ofta en böjd form vilken ökar effektiviteten samt dämpar ljudnivån när spetsarna går igenom ljudvallen.

Iflight titan DC5 FPV-ram

Iflight titan DC5 FPV-ram

Äntligen lite bättre flygväder! Har inte blivit något FPV-flygande alls under vinterhalvåret utan bara några få vinterflygningar med Mavicen så nu när det blev ett par dagar med sol blev det premiärflygning.

En budgetvariant med iflights DC5 ram har blivit till. En ram som efter första dagens erfarenheter inte rekommenderas till nybörjare då den är i klenaste laget. En inte allt för hård krasch resulterade i en bruten arm,.. på drönaren alltså. Som tur är så har man ju lite självinsikt och beställde redan från början lite reservdelar så nu är det bara hem och byta. En härlig dag i solen blev det i alla fall och vi kunde konstatera att våran solcellsladdninganläggning även fungerar denna säsong 🙂

Wizzard 220 nya motorer, DJI Air Unit del 2

Wizzard 220 nya motorer, DJI Air Unit del 2

Sådär! Då var det klart :)

Uppgraderingen blev riktigt lyckad! Flyger hur bra som helst och är riktigt kul att flyga. Bara att byta från 3S till 4S gör väldigt mycket. De nya motorerna låter trevligare och bilden i DJIs system är i en klass för sig. En ny sak till är att mottagaren bytts ut till en Spekrum 4651t med telemetri så nu kan den skicka info till radion om te.x signalstyrkan vilken kan vara trevligt när man flyger en bit bort.

De bakre stagen printades med inkapslade muttrar så de sitter ordentligt, antennhållaren för DJIs antenner printades i flex så att de är lite mer hållbara vid "eventuella" krascher ;)

Har haft lite problem med radions räckvidd när mottagaren suttit inuti och antennerna pekat snett bakåt, tror att de hamnar i skugga av kolfiber-ramen lite för ofta. För att råda bot på det konstruerades den övre plattan med en hållare där bak samt en tillhörande liten specialanpassad låda för radiomottagaren. Det käcka med detta är att mottagaren enkelt kan tas av när drönaren skall packas ner i transportväskan vilket gör att det får plats två drönare :)

« Till start