3-D printad spinner

3-D printad spinner

Idag fick min Prusa jobba lite igen. En liten micromodell som blivit liggandes fick en ny spinner. Helt vanligt PLA utskrivet med standardinställningar och 0,2mm lagerhöjd. Har haft en hel del olika märken av PLA men har fastnat för add:north filament som jag tycker funkar väldigt bra.

Jag fick rita lite och modellen blev lite snyggare :) Varför en spinner då? Jo såklart för att minska luftmotståndet och för att få ett jämnare luftflöde ut mot propellerbladen. Ingen racermodell dock, ration mellan vikt och drag är ca 1:1 när batteriet är fullt. Kör ett 2S 200mah så det är ett litet ett. Motor, mottagare och servon är av samma typ som sitter i E-flights micromodeller (Spektrums grejer). Modellen har ett vingspann på 535mm, vingyta på 5,5 dm2 och en vikt på 75g. Detta ger en vingbelastning på 13,6g/dm2.... att jämföra med en boeing 747 som kan ha en vingbelastning på... 74kg/dm2!

Prusa mk3 3d-printer

Prusa mk3 3d-printer

När man håller på med en hobby som rc-flyg (modellflyg och racerdrönare i mitt fall) eller någon annat lite pyssligt är de väldigt behändigt med en 3-d skrivare som kan skriva ut reservdelar när det behövs, och det kommer att behövas reservdelar! I alla fall om man håller på med racerdrones. Fick en Prusa mk3 av min sambo för ett par år sedan och den har inte stått och dammat precis. Har skrivit ut en drös med tillbehör till min mavic såsom förlängda landningsfötter, solskydd för kameran, batterihållare m.m. Byggde en drönare helt från scratch med kamera och gps. Nästan alla fästen till all teknik är 3-printad. På bilden är det egentligen bara armarna man ser som inte är printade utan utskurna ur kolfiberark.

Ja, en 3-d printer är någon jag verkligen kan rekommendera! Även om man inte håller på med någon hobby så är det väldigt behändigt att kunna skriva ut saker till hemmet. Jag använder nästan uteslutande PLA-filament till mina utskrifter då det räcker gott för det jag gör. Det finns en hel uppsjö av olika filament för olika användningsområden men PLA-räcker gott för en nybörjare. Det finns en del sidor med färdiga produkter t.ex www.thingiverse.com men roligast är ju att rita själv. Använder sketchup för det är den programmet jag kan men hade gärna använd något mer avancerat om jag kunnat. Många andra använder sig av fusion 360 som är mycket mer användbart om man är duktig på det.

Armattan Marmotte racer-drönare med DJI airunit

Armattan Marmotte racer-drönare med DJI airunit

Nu är den klar, det tog ett tag men oj va den flyger bra! Armattan Marmotte för DJI airunit. De olika komponenterna har jag skrivit om innan men detta sitter i:

  1. Flightcontroller: Diatone Mamba 405DJI
  2. Fartreglage: Diatone Mamba F50PRO 50A
  3. Motorer: Cyber Xing 2207,5 2555KV
  4. Mottagare: Spektrum 4651t
  5. Video: DJI fpv

Ramen är ordentligt stark i massiv kolfiber och kameraburen är gjord i titan. Modellen är ganska trång och då jag inte kör med DJIs sändare fick jag inte plats med mottagaren inuti utan printade en liten hållare som sitter längst bak, bakom batteriet. Några extra detaljer är printade motorskydd samt en printad hållare för buzzern. Kör med 4S 1550mAh batterier och det räcker gott och väl!

Lödfläkt för små jobb

Lödfläkt för små jobb

När man bygger drönare blir det en hel del lödning. Motorer, batterikablar, mottagare, led-lister m.m skall lödas fast i flightcontrollern.

Efter några drönarbyggen blev det lite jobbigt att hela tiden få den inte helt hälsosamma röken rakt upp i näsan. Hade en gammal chassifläkt samt en 12V-transformator liggandes så de fick bli utgångspunkten för en liten fläktanordning som suger bort röken från lödbordet.

Ritade först upp modellen i Fusion 360 och printade sedan ut alla delar och satte ihop :) Ingen mer irriterande rök!

Litet passagerarplan av golvisolering

Litet passagerarplan av golvisolering

Detta flygplan byggdes från scratch efter enkla tvåplansritningar som jag hittade på nätet

Materialet är 2mm golvisolering som är målad och klädd med plastfilm. Hittade två stycken mycket små impellerfläktar (ducted fans) som framdrivning så den är väldigt realistisk utan synlig propeller.

Landningsställen är inte infällbara men stötdämpare finns på plats, gjorda av små fjädrar och tunna mässingsrör. Trots storleken sitter det 5 servon i modellen: Två till skevrodren, ett till höjdrodret, ett till sidorodret samt ett till noshjulet så att modellen går att styra på marken.

Flygegenskaperna är sisådär, vingprofilen är en Clark-y och med bakåtsvepta vingar som smalnar av mot spetsarna blir detta en perfekt kombo för att vingspetsarna stallar först vilket medför att modellen klipper starkt åt höger eller vänster och går in en fin men ack så förödande spinn när modellen stallas (överstegras). Skall man flyga sakta görs detta med fördel på betryggande höjd så att man har tid att ta sig ur spinnen.

Tesla cybertruck i miniformat

Tesla cybertruck i miniformat

Drönarbyggandet har legat på is ett tag i väntan på Caddx nya kameraprodukter. Funderar på att bygga en liten rackare i 2,5-3” storlek. Kanske blir till vintern! 3-D skrivaren har fått jobba lite under tiden med diverse småprojekt. Senast blev det en modell av Teslas omtalade cybertruck som blev en present till kusinbarnet. Jag hittade en modell på thingiverse som även fanns i redigerbart filformat för fusion 360. Ritade om en hel del för att få den mer praktisk som leksak. Fungerade, kullagrade hjul, förbättrad passform, bättre funktionalitet på bakluckan och jalusi.

Hjulen gjordes om så att fälg och däck separerades till två olika objekt. Köpte ett nytt extremt flexibelt filament som jag printade däcken med. Resultatet blev väldigt bra med riktig gummikänsla. Provade att printa dem i PLA från början, men att köra med mönstrade hårda däck på ett hårt golv var inte trevligt för öronen. Med däcken printade i mjukt material blev ljudet näst intill obefintligt! Lek på bara! 🙂

Mavic pro platinum

Mavic pro platinum

Har nu haft min Mavic pro platinum sedan den släpptes på marknaden och den har inte gjort mig besviken. Har haft med den på en hel del semestrar och videokvalitén är makalös för att komma från en så liten kamera.

Ett måste är dock att använda sig av filter, jag använder Polarpros och är helnöjd med dem. Man blir lite förvånad över hur mycket bättre filmerna blir bara av att få ner slutarhastigheten. Ett bra riktmärke är att försöka hålla slutarhastigheten ungefär det dubbla av den FPS man filmar i. Jag kör t.ex med 4k 30fps och håller mig då till en slutarhastighet av 60/s. Detta gör att man får till den där filmatiska rörelseoskärpan på ett snyggt sätt.

Ett annat måste är att köpa fly-more combo kitet. Extrabatteri, väska och reseladdare är ett måste om man överhuvud taget skall få ut någon av sin drönare.

Photo by Gautier Salles on Unsplash

Servon till modellflyg

Servon till modellflyg

Servon är det som styr rodren på ett modellflygplan. Det finns en hel uppsjö av olika sorter och storlekar. De på bilden är så kallade microservon och väger något enstaka gram eller så.

De allra flesta servon fungerar genom att ett ok vrids kring en axel och på så sätt förflyttar rodret som sitter fast i servot med linor eller stötstänger. Det finns även linjära servon som alltså inte snurrar kring en axel utan fungerar i en rät linje.

Microservon passar bra till små modeller där styrkan inte är så viktig. Till större modeller använder man såklart större servon men högre kraft. Kraften mäts i kg/cm.

På enklare modeller krävs oftast bara två servon, Ett till höjdrodret och ett till skevrodren eller till sidorodret. På riktigt avancerade modeller kan antalet servon vara riktigt många beroende på hur många rörliga delar man har på modellen. En avancerad och stor modell kan till exempel ha servon till: Höjdroder, sidoroder, skevroder, flaps (bakkantsklaffar), slats (framkantsklaffar), luftbromsar, infällbara landningsställ, luckor till landningsställ, förgasare (förbränningsmotorer). Många stora modeller har dessutom två eller ännu fler servon till ett och samma roder beroende på storlek.

DJI FPV googles, bäst på marknaden

DJI FPV googles, bäst på marknaden

Detta headset tillhör DJIs digitala FPV system. Kvalitén är riktigt bra och det känns att de är ett par påkostade ögon. Med fyra antenner som sitter vinklade ifrån varandra lovas upp till 4km räckvidd. Längre än vad min radio klarar så det gäller att inte flyga för långt! I ögonen sitter en skärm på 1440x810 pixlar med en uppdateringsfrekvens på 120Hz.

Detta headset är i en helt annan klass än de analoga systemen som hittills varit det enda som funnits på marknaden. Har svårt att se att konkurrenterna kommer hålla fast vid den gamla tekniken då kvalitetsskillnaden på videoöverföringen helt enkelt är för stor. Bilden är nåja, kanske inte knivskarp men förvånansvärd bra, det handlar ju ändå om livestreamad video från ett flygtyg i hög hastighet! Pixligheten dyker upp lite då och då men jämfört med ett analogt system där bilden försvinner så fort man rundar ett träd är detta rena drömmen.

Vikten är 420g och de känns väldigt lätta när man har dem på sig. Detta mycket för att DJI inte gjort plats för några batterier. Det som medföljer är en lång sladd med XT60 kontakt förberedd att pluggas in i ett extern batteri. Detta ingår dock inte i det redan väl tilltagna priset utan måste köpas separat. Headsetet tar allt mellan 7,4-17,6V så 2-4S Lipo funkar bra. Kommer köra på ett 3S 5200mAh som jag har liggandes.

JAS av golvisolering

JAS av golvisolering

Balsasträ har länge varit det materialet man har använt sig av för att bygga modeller, särskilt flygande sådana då materialet är både lätt och förhållandevis starkt. På senare år har man dock börjat använda sig av andra cellplastbaserade material. Ett billigt sätt att komma undan är att köpa golvisolering! Detta material är väldigt medgörligt och går att limma, slipa och forma, i många fall mycket lättare än balsaträ. Hittade en ritning på en JAS som jag ritade om så att den passade att bygga en flygande modell av. Detta blev slutresultatet. Det sitter en eldriven 40mm fläkt i som drivs av ett 2-cells lipobatteri. Installerade även ett gyro som känner av rörelser i höjdplanet (tväraxeln). Med detta gyro kunde jag låta tyngdpunkten ligga lite bakom vad som annars hade varit tvunget. Detta medförde att modellen går att svänga på en "femöring". Ostabil som attan och näst intill omöjlig att flyga när gyrot är avstängt men hyfsat stabil med gyrot påslaget. Kul kul! :)

Lär dig flyga RC på iMac med spektrum dx9

Lär dig flyga RC på iMac med spektrum dx9

Som nybörjare av modellflyg eller drönarflyg kan det vara en smart idé att investera i en simulator som man lär sig grunderna i. Till Windows-baserade datorer finns det en hel del olika att välja mellan men till Mac är utbudet inte så stort. Med det sagt så är de som finns riktigt bra så misströsta inte. Aerofly RC8 heter den som enligt mig är bäst när det gäller modellflyg. Många olika modeller och inställningar. Grafiken är väldigt realistiskt och känslan är riktigt bra!

För racerdrönare finns också flertalet simulatorer och den jag har fastnat för heter Velocidrone. Den har stöd för multiplayers så att du kan tävla mot andra. Många olika drönare att välja mellan och man kan anpassa drönarnas specifikationer som man vill. Det finns många färdigbyggda banor men man kan också bygga sina egna vilket är en kul detalj, kanske man vill bygga upp sin egna trädgård för att träna innan man ger sig på den i verkligheten.

För att kunna använda en simulatorn behöver man ha någon sorts sändarkontroll som går att koppla till datorn, antigen en dedikerar kontroll dom är gjord för simulatorer eller en riktig sändare med USB eller en dongel som kan kopplas till datorn. Vi kör med spektrums dx9 radio samt spektrums dongel ws1000.

« Till start